Transport ferroviari
La banca donarà a Talgo 1.270 milions en finançament si l’Estat n’avala la meitat
El Govern aconsegueix desbloquejar l’escull del deute amb l’entrada de CESCE
El rescat financer de l’Executiu a l’empresa es completa amb una injecció de 75 milions de la Sepi
El cas Talgo, a la fi, entra en via de solució. La clau per desbloquejar-lo era aconseguir un acord amb els bancs per al refinançament del deute, que es movia al voltant de 400 milions. Una operació que totes les fonts donen per tancada, tal com demostra el tancament de la compra del consorci liderat per José Antonio Jainaga, president de Sidenor, en què participen les fundacions basques BBK i Vital i el fons públic basc Finkatuz. Amb el desbloqueig, Jainaga obté el control del 29,7% del fabricant de trens al comprar-lo al seu anterior màxim accionista, el fons britànic Trilantic, i així ho ratifica el preacord signat el 14 de febrer i ratificat al juliol al més alt nivell entre els presidents del Govern central, Pedro Sánchez, i del Govern basc, Imanol Pradales, que van pactar, a més, l’entrada de la Sepi en el capital amb una mica menys del 8%.
La peça definitiva per completar aquest puzle ha sigut la Compañía Española de Seguros de Crédito a la Exportación (CESCE). CESCE, per tant l’Estat, que controla un 50,25% del capital, però que també està participada pel Banco Santander, el BBVA i el Banc Sabadell (tres dels bancs implicats en l’operació), garantirà davant potencials impagaments el 50% del nou deute del fabricant amb seu fins ara a Madrid. ¿I en què consisteix ben bé l’acord? Bàsicament que Talgo obté molt més finançament, de fet gairebé el triplica i, a més, garantit en bona part per l’Estat.
Ampliar el termini
Tal com va detallar la companyia en l’última presentació de resultats semestrals, CESCE donarà cobertura a la meitat dels 650 milions, que atorgarà un pool de bancs a Talgo, que permetrà ampliar el termini dels 296 milions de deute disposat actualment. Aquest organisme també garantirà la meitat dels 500 milions en avals que atorgarà la banca per acudir a licitacions de fabricació de material rodador. Addicionalment, s’atorga una línia de circulant de 120 milions amb venciment a tres anys amb extensió automàtica durant dos anys més. En total, finançament per 1.270 milions que haurien de servir a Talgo per subcontractar fàbriques que permetin donar sortida ràpida als seus compromisos de fabricació i començar a construir o adequar noves factories.
Precisament, Sidenor, en un comunicat, assegurava divendres que és "imprescindible per portar a terme el traspàs definitiu de les accions i l’inici d’una nova etapa a Talgo aprovar la nova estructura de finançament de la companyia", fet que haurà de ser ratificat en la pròxima junta extraordinària d’accionistes que es convocarà de manera imminent i se celebrarà les pròximes setmanes, amb l’objectiu de concloure l’operació abans de Nadal. Tot just queden per tancar alguns serrells amb algunes de les entitats financeres creditores, entre les quals hi ha fins i tot el Banc Europeu d’Inversions, a més del Santander, el BBVA, CaixaBank, el Sabadell, Kutxabank, Bankinter i Barclays.
El rescat financer del Govern a Talgo a través de CESCE es completa amb una injecció de 75 milions de la Sepi en una ampliació de capital i una emissió de deute convertible, fites que es produeixen després que hagi sigut el mateix Govern el que hagi estat a punt de donar el cop de gràcia als comptes del fabricant. A finals de l’any passat, Renfe, dependent del Ministeri de Transports, va decidir executar una sanció de 116 milions a l’empresa d’origen basc pels retards acumulats en la fabricació i lliurament dels trens S-106.
- L’emotiu concert que va contraprogramar Rosalía
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Mobilitat Catalunya aposta pels trens de 100 metres d’Alstom i deriva els de 200 metres d'Stadler a Madrid
- ¿I si absolen el fiscal?
- Crim sense aclarir L’ADN d’Ana Echaguibel no coincideix amb les restes genètiques del jersei d’Helena Jubany
