Ocupació

L’FP a Catalunya, motor d’inserció laboral i creixement

El 54,4% dels graduats en cicles formatius treballa o compagina estudis i ocupació; dels titulats en FP Dual, el 67,4%

La Formación Profesional en Catalunya se reafirma como una vía eficaz para acceder al mercado laboral

La Formación Profesional en Catalunya se reafirma como una vía eficaz para acceder al mercado laboral / Archivo

3
Es llegeix en minuts

La Formació Professional a Catalunya es consolida com una via eficaç per accedir al mercat laboral i construir trajectòries professionals sòlides. Així ho demostra l’últim estudi 'Inserció Laboral dels Ensenyaments Professionals 2024', elaborat pel Departament d’Educació i Formació Professional i el Consell General de Cambres de Catalunya, que constata que més de la meitat dels graduats (54,4%) treballen o compaginen ocupació i estudis. L’informe recull la consolidació d’un creixement de la inserció laboral després de la pandèmia, amb gairebé 10 punts més que el 2021.

Aquest informe analitza la situació laboral i formativa dels estudiants graduats del curs 2022-2023 en ensenyaments professionals i enquestats entre sis i nou mesos després d’haver acabat els seus estudis.

Es consolida el creixement de l’ocupabilitat dels titulats d’FP després de la pandèmia

La Consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, valora de manera positiva aquestes xifres i destaca que «la majoria de graduats en FP treballen o continuen estudiant, en moltes ocasions amb millors condicions laborals que altres itineraris». Niubó remarca també la relació directa entre FP i cohesió social: «és una peça clau per garantir un creixement econòmic sòlid i una societat més justa i preparada».

FP Dual, la via més eficaç

Una de les dades més significatives de l’estudi és la taxa d’inserció de la Formació Professional Dual a Catalunya: arriba al 67,4%, molt per sobre del model tradicional (48,3%). Aquest model, que combina l’aprenentatge al centre educatiu amb una estada laboral real i remunerada a l’empresa, es perfila com un dels itineraris més potents per afavorir la inserció directa dels joves.

Edat, gènere i formació

Les dones presenten una taxa d’inserció superior (56,7% davant el 52,3% dels homes) i compaginen més sovint feina i estudis. L’edat i el nivell formatiu són determinants: els més grans de 30 anys arriben a una inserció del 79%, i el 66,8% dels titulats en Grau Superior estan empleats, davant el 41,8% en Grau Mitjà. A més, el 85,9% dels que acaben un Grau Mitjà continuen amb un de Superior, i el 63% dels graduats de Grau Superior accedeixen a la universitat.

D’altra banda, l’informe recull una millora de les condicions laborals: el 64,4% de titulats en Grau Superior tenen contractes indefinits, i més del 26% supera els 1.500 euros nets mensuals.

El paper de les pràctiques

Notícies relacionades

Les empreses de pràctiques són la principal porta d’entrada al mercat laboral: un 24,4% dels graduats en Grau Mitjà i un 26% dels de Grau Superior aconsegueixen ocupació a través d’elles. També augmenta el pes dels serveis d’intermediació dels centres d’FP, com les borses de treball, un exemple de sinergia entre el centre i l’empresa.

Estudis amb més sortides

L’informe analitza 27 famílies professionals, i en 19 d’elles la inserció supera el 50%. Les especialitats amb més demanda al mercat, amb taxes per sobre del 60%, són el sector de la fusta, moble i suro; ensenyaments esportius; instal·lació i manteniment; fabricació mecànica, química i indústries alimentàries.

L’èxit d’un model pràctic i flexible

Els bons resultats de la inserció laboral de l’FP catalana es recolzen en un model innovador, flexible i adaptat a les necessitats reals del mercat. Una de les seves principals fortaleses és l’augment de les hores de formació en entorns productius, que permet a l’alumnat adquirir experiència pràctica directament en empreses.

Aquest model facilita una formació a mida. Gràcies a la possibilitat d’obtenir acreditacions parcials acumulables, cada alumne avança conforme a les seves necessitats i interessos i això facilita la incorporació immediata al mercat laboral en qualsevol moment o continuar amb els estudis. Aquestes acreditacions modulars acumulables busquen reconèixer també l’experiència prèvia de l’alumne, ja sigui dins o fora de l’àmbit acadèmic.

Teoria i pràctica van de la mà, una combinació que acosta des del principi l’alumnat a les dinàmiques de l’empresa real i els permet desenvolupar competències transversals com la iniciativa, el treball en equip o la capacitat d’adaptació. Tot això amb l’objectiu de preparar els alumnes per als reptes actuals i futurs, millorant la seva ocupabilitat i capacitat de creixement professional.