Talgo val en borsa el 20% menys del preu acordat per Sidenor
El consorci basc va pactar fa tres mesos pagar 4,15 euros i l’acció cotitza ara a 3,10

El cap tractor d’un tren Talgo. | EL PERIÓDICO
L’operació Talgo també té la seva pròpia apagada. La dels diners. El consorci que encapçala l’empresari basc José Antonio Jainaga, amo de la metal·lúrgica Sidenor, que agrupa, a més, l’Institut Basc de Finances i les fundacions de les antigues caixes BBK i VItal, van acordar el 14 de febrer pagar un preu de 4,15 euros, amb 0,85 euros més en variables, per fer-se amb el 29,7% de Talgo, que a la pràctica els dona el control de la companyia. Però Jainaga i els seus socis no han firmat encara l’operació i el primer termini límit per fer-ho, previst per al 15 de maig tot i que ampliable un mes més, els cau a sobre.
A més, els quasi tres mesos que han passat des de l’acord juguen en contra de Jainaga en un aspecte clau: el preu. A data del 29 d’abril, l’acció de Talgo cotitza en 3,1 euros, en comparació amb els 4,15 euros acordats. La pregunta és: ¿com explicaran Jainaga i els seus socis que pagaran un sobrepreu per unes accions que estan un 20% més barates en borsa? "El mínim que se suposa que està passant ara davant la situació en borsa és que, per pur concepte empresarial, s’estaran replantejant l’operació", expliquen fonts del mercat. Aquest extrem, confirmat per cap actor implicat, sobrevola l’operació.
Seu a Rivabellosa
Mitjans pròxims al Govern basc tampoc donen gaires explicacions. Un Govern que va celebrar en primera fila la compra de Talgo perquè suposava de fet la tornada de la seu a Rivabellosa (Àlaba), on compta amb una fàbrica que dona feina a més de 700 persones.
Però, a més de la mala situació en borsa, la compra de Talgo també afronta altres obstacles. El primer és la realitat del fabricant especialitzat en alta velocitat. Necessita urgentment fàbriques per donar sortida a una cartera de comandes valorada en 4.000 milions, una cosa que no li pot oferir Sidenor. A més hi ha el problema de la multa de Renfe, d’uns 116 milions, per retards en l’entrega de comandes. Aquesta multa, proveïda en els comptes de Talgo de 2024, va fer que el fabricant entrés en pèrdues per 108 milions. ¿Té això solució? Renfe, de moment, només ofereix alleugerir el pagament dels terminis, però ni de bon tros reduir o eliminar la sanció.
Finalment, un altre aspecte que juga en contra de la firma és la pròpia situació de Sidenor. La guerra aranzelària afecta especialment el sector de l’acer, el principal negoci de Sidenor.
- Singularitat arquitectònica La desgràcia que explica per què hi ha un escut del Barça a una finestra de Santa María del Mar
- Al Besòs i el Maresme Calor, por i avaries constants en un bloc de pisos públics de Barcelona: «Tenim una desprotecció total»
- Previsió meteorològica El fum dels incendis condiciona el temps a Catalunya i accelera la baixada de les temperatures
- Final de l’onada de calor Catalunya posa en prealerta el pla Inuncat davant la previsió de pluges intenses
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- 147 anys La Colla Jove de Tarragona venç el mite del pilar de 8 a la plaça de les Cols en un Sant Magí històric
- EL FUTUR DEL ‘9’ Lewandowski entra al seu quart (i últim) capítol amb el Barça
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Foc Detingut un menor de 17 anys com a presumpte autor de vuit incendis forestals a Santiago
- Conflicte Sally Rooney podria ser arrestada per delicte terrorista després de mostrar el seu suport a Palestine Action