Talgo val en borsa el 20% menys del preu acordat per Sidenor
El consorci basc va pactar fa tres mesos pagar 4,15 euros i l’acció cotitza ara a 3,10

El cap tractor d’un tren Talgo. | EL PERIÓDICO
L’operació Talgo també té la seva pròpia apagada. La dels diners. El consorci que encapçala l’empresari basc José Antonio Jainaga, amo de la metal·lúrgica Sidenor, que agrupa, a més, l’Institut Basc de Finances i les fundacions de les antigues caixes BBK i VItal, van acordar el 14 de febrer pagar un preu de 4,15 euros, amb 0,85 euros més en variables, per fer-se amb el 29,7% de Talgo, que a la pràctica els dona el control de la companyia. Però Jainaga i els seus socis no han firmat encara l’operació i el primer termini límit per fer-ho, previst per al 15 de maig tot i que ampliable un mes més, els cau a sobre.
A més, els quasi tres mesos que han passat des de l’acord juguen en contra de Jainaga en un aspecte clau: el preu. A data del 29 d’abril, l’acció de Talgo cotitza en 3,1 euros, en comparació amb els 4,15 euros acordats. La pregunta és: ¿com explicaran Jainaga i els seus socis que pagaran un sobrepreu per unes accions que estan un 20% més barates en borsa? "El mínim que se suposa que està passant ara davant la situació en borsa és que, per pur concepte empresarial, s’estaran replantejant l’operació", expliquen fonts del mercat. Aquest extrem, confirmat per cap actor implicat, sobrevola l’operació.
Seu a Rivabellosa
Mitjans pròxims al Govern basc tampoc donen gaires explicacions. Un Govern que va celebrar en primera fila la compra de Talgo perquè suposava de fet la tornada de la seu a Rivabellosa (Àlaba), on compta amb una fàbrica que dona feina a més de 700 persones.
Però, a més de la mala situació en borsa, la compra de Talgo també afronta altres obstacles. El primer és la realitat del fabricant especialitzat en alta velocitat. Necessita urgentment fàbriques per donar sortida a una cartera de comandes valorada en 4.000 milions, una cosa que no li pot oferir Sidenor. A més hi ha el problema de la multa de Renfe, d’uns 116 milions, per retards en l’entrega de comandes. Aquesta multa, proveïda en els comptes de Talgo de 2024, va fer que el fabricant entrés en pèrdues per 108 milions. ¿Té això solució? Renfe, de moment, només ofereix alleugerir el pagament dels terminis, però ni de bon tros reduir o eliminar la sanció.
Finalment, un altre aspecte que juga en contra de la firma és la pròpia situació de Sidenor. La guerra aranzelària afecta especialment el sector de l’acer, el principal negoci de Sidenor.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- El conflicte del Pròxim Orient Trump decideix implicar-se en la guerra contra l’Iran oberta per Israel
- En la presumpta trama de corrupció Benet Salellas, exdiputat de la CUP i advocat de Cuixart en el judici del 'procés', defensarà Santos Cerdán
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"
- Tens nafres a la boca que no desapareixen? Podrien ser el primer símptoma del càncer oral, que no para d’augmentar
- Guerra a l'Orient Pròxim Trump: "Pot ser que ataqui l'Iran, pot ser que no. Ningú sap el que faré"
- SALUT MENTAL La psiquiatra Marián Rojas revela què s’amaga darrere del perfeccionisme: “És por disfressada de control”
- Crisi en el PSOE La Moncloa assumeix que es destaparan més àudios i es disposa a «conviure» amb això: «Val la pena aguantar»