Xips, peres i pomes
El president Salvador Illa té un full de ruta de normalització perquè Catalunya recuperi la condició de líder de l’economia espanyola. La decisió d’aquesta setmana de la cimentera Molins de tornar la seu social a Sant Vicenç dels Horts, després de traslladar-la a Madrid per l’1-O, la primera gran companyia que ho fa, pot desbrossar el camí per a d’altres.
Mentrestant, el Govern ha posat sobre la taula una estratègia per impulsar la indústria dels xips, que compta d’entrada amb 161 milions del Govern central i amb la perspectiva de mobilitzar uns 1.000 milions d’euros. Es tracta de pujar al tren de la intel·ligència artificial i de l’autonomia estratègica que persegueix la Comissió Europea.
I aquest no és l’únic dels reptes, ja que caldrà recuperar el temps perdut en matèria d’implantació de les energies renovables per tal d’accelerar la descarbonització de l’economia. Catalunya acumula un retard de més d’una dècada de pràctica inactivitat en aquest camp.
Notícies relacionadesL’altra assignatura que Illa s’ha compromès a aprovar és més complicada perquè el retard és encara més significatiu: la vivenda. I ja ha començat a fer els primers passos, amb la compra de pisos a la immobiliària de La Caixa, però el camí per recórrer és llarg després d’una política de la vivenda gairebé inexistent.
I a la seguretat, que és un altre dels reptes perquè el territori guanyi atractiu, s’afegeix la necessitat d’un sector primari sòlid. I és que a més de xips cal tenir producció agrícola i ramadera pròpia saludable i sostenible. I per aconseguir-ho, com per comptar amb una bona indústria, cal garantir que disposarem d’aigua. Per això defensa com a prioritàries les inversions hídriques per pal·liar els efectes d’una sequera que, amb l’impacte de la crisi climàtica, passarà a ser estructural. Una àrdua tasca per a la qual comptar amb pressupostos és més que imprescindible. Si no serà molt més difícil impulsar la indústria dels xips i alhora garantir tenir peres i pomes per a la població, com sol explicar il·lustrativament en els seus discursos Illa.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Crisi ramadera Illa admet que la Generalitat ja sospitava de l’arribada de la pesta porcina dos dies abans de la declaració oficial
- A instàncies de l’Ajuntament Un ampli dispositiu policial desallotja a Badalona uns 200 migrants de l’assentament més gran de Catalunya
- TELECOMUNICACIONS Telefónica llança la seva oferta final de l’ero amb 4.554 sortides i acosta l’acord amb els sindicats
