Reestructuració d’una plataforma digital
L’Estat francès externalitza el tancament de Stuart a Europa per 82 milions
L’empresa pública Geopost va vendre el 2023 al fons Mutares la companyia de repartiment, que negocia un ero
A Espanya es preveuen 500 acomiadaments

A mitjans de l’abril passat els repartidors de l’empresa Stuart, distingibles d’altres empreses de la competència com Glovo o Uber per les seves robes i motxilles de color blau cel, rebien la notícia que serien acomiadats. La direcció de l’empresa de repartiment els va comunicar la seva intenció d’iniciar un expedient de regulació d’ocupació (ero) que actualment està negociant i que a Espanya es traduirà en més de 500 repartidors cessats.
Internament els directius de la firma l’han batejat com a operació Persiana, segons expliquen fonts coneixedores del procés. Una reestructuració que no se circumscriu únicament a Espanya i s’estén també al Regne Unit, Polònia, Portugal i Itàlia i el seu origen es va activar en un despatx francès. Concretament, del Ministeri d’Economia francès.
Actualment, la propietat de Stuart l’ostenta Mutares, un fons d’inversió creat el 2008 i que cotitza a la Borsa de Frankfurt. Aquesta societat està especialitzada a comprar empreses en "estat de transició", tal com ells ho defineixen. És a dir, que no passen pel seu millor moment i necessiten una reestructuració per fer-les rendibles... o acabar tancant. El 23 d’agost del 2023, Mutares va comprar a l’Estat francès Stuart, una marca que un any abans havia realitzat 51 milions d’entregues i facturat 408 milions d’euros, per 1 euro i va anunciar l’acord definitiu tres mesos després, al novembre.
Un acord que incorporava una clàusula addicional: l’Administració francesa garantia un pressupost de fins a 82,1 milions d’euros per "cobrir les necessitats de finançament derivades de la gestió operativa de Stuart i, d’altra banda, proporcionar els imports necessaris per a la seva reestructuració", segons figura a l’informe elaborat per una comissió dependent del Ministeri d’Economia de França i que donava el 27 de novembre del 2023 la llum verda definitiva a l’acord.
Sense rendibilitat
Notícies relacionadesI és que Mutares va comprar Stuart a Geopost, una filial de l’empresa pública de missatgeria La Poste (el Correus francès) i que a través de Stuart, i altres inversions, va temptejar si a les noves plataformes de repartiment hi havia o no un negoci rendible. D’acord amb les experiències de la resta d’operadors i de l’informe redactat per l’Estat francès, no ho és. Aquest reconeix que "des de la seva creació, l’activitat de Stuart ha sigut estructuralment deficitària. A més, Stuart està exposat a riscos de mercat, riscos legals, especialment deguts a canvis en la legislació laboral, i litigis per imports importants".
A Espanya, Stuart ha seguit l’estela –menys mediàtica, però de similar traçat– de firmes com Glovo o Uber, que van irrompre al sector de les entregues d’última milla, principalment menjar de restaurants a domicilis, a través d’un model de flotes d’autònoms. Empreses de repartiment sense repartidors, que s’estalviaven els costos de Seguretat Social que pagaven els riders. Un model que la Inspecció de Treball i els tribunals han anat censurant, tant en el cas de Stuart, com d’Uber o Glovo.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols