Els municipis afectats rebutgen el pla i reclamen mantenir el consens
Gavà, Castelldefels i el Prat exigeixen complir l’acord d’impacte acústic
Els alcaldes titllen d’electoralista la solució del Govern

La nova proposta per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat del Govern va agafar ahir per sorpresa les ciutats més afectades, que van manifestar el seu rebuig total a l’anunci de l’Executiu de Pere Aragonès. L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia (PSC), va qualificar l’anunci com una "decepció" i va retreure al president de la Generalitat que hagués donat a conèixer la proposta de manera unilateral i sense que els consistoris tinguessin clar el que s’hi plantejava.
Gavà és una de les ciutats més perjudicades pel soroll dels avions. Així, el retret de Badia respon a la intenció de l’Executiu català de canviar l’actual operativa de les pistes de l’aeroport per guanyar en capacitat sense haver d’ampliar-les. També l’alcalde de Castelldefels, Manu Reyes (PP), va criticar l’anunci titllant-lo d’"electoralista": "M’ha sorprès haver-me assabentat a través de la premsa d’una proposta que afecta directament el nostre territori i per a la qual no s’ha parlat amb les ciutats", va afirmar.
Concretament, el Govern proposa suspendre l’operativa segregada actual de les pistes de l’aeroport del Prat i permetre que els dos paral·lels funcionin de forma independent, de manera que aculli tant aterratges com enlairaments. Això s’aplicaria durant quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost. Segons Badia, aquesta opció significa "vulnerar les premisses bàsiques de l’acord entre el ministeri i Generalitat en funció del límit que tenim a Gavà quant a la reducció de l’impacte acústic sobre els nostres veïns i veïnes".
Alcaldes indignats
D’aquesta manera, passarien dels 78 vols per hora actuals a 90, el màxim de capacitat previst en la declaració d’impacte ambiental de l’aeroport. No obstant, la mesura afectaria els veïns Castelldefels i de Gavà, que històricament han reclamat que es blindi l’operativa de pistes segregades actuals, de manera que una pista s’utilitziaúnicament per a sortides i l’altra per a arribades. La segregació de pistes, com va recordar ahir l’alcaldessa de Gavà, es va aconseguir després de molta pressió veïnal el 2006. També la va definir com "un camí de no retorn".
Així mateix, Reyes va retreure al Govern català que, si finalment es porta a terme el canvi a pistes independents, la vida quotidiana dels veïns i visitants de les platges de Castelldefels "seria insuportable", a causa d’una quantitat de "sobrevols desproporcionada".
No només els alcaldes de Gavà i Castelldefels van expressar crítiques a la proposta. També els representants de Viladecans i del Prat de Llobregat, més pròximes a l’aeroport però menys afectades pel soroll per la manera com estan configurades les pistes, van criticar l’anunci d’Aragonès. "És sorprenent, i sembla una broma electoralista, que el Govern surti precisament ara amb aquesta proposta, en plena precampanya, quan han tingut tot el temps del món", va dir l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler (Comuns).
A més, Mijoler va defensar que aquesta proposta està pensada per "atraure més turisme, per això només parla de juliol i l’agost, no busca atraure activitat econòmica, ja que els horaris en què viatgen les persones que venen a treballar solen ser la primera o l’última hora del dia, i no precisament a l’estiu".
La proposta de l’Executiu català també reivindica que el seu model permet la conservació dels espais naturals dels voltants de l’aeroport, una qüestió que sí que va aplaudir Mijoler: "Celebro, això sí, que per fi el Govern digui de forma clara i manifesta que aposta per la conservació dels espais naturals i del Parc Agrari".
Per la seva banda, l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz (PSC), va recordar que "un dels consensos que hi havia entre institucions és no alterar l’operativa. Ara no és moment de proposar ocurrències, sinó que hi hagi un Govern a Catalunya que dialogui amb el territori i que plantegi solucions".
- Aeroport del Prat Aterra d’emergència un avió a Barcelona per donar assistència mèdica a un passatger
- Ciència Albirat per primera vegada un diable negre viu a la superfície del mar
- Crònica rosa Futbol i amor: el partit de la premsa rosa
- EDUCACIÓ SUPERIOR La universitat detecta mancances acadèmiques serioses en els alumnes
- Educació a Catalunya «Sense uns continguts ben assentats és impossible ser competent»: els docents assenyalen les esquerdes dels nous currículums
- Laboral Això és el que mai has de fer estant de baixa, segons els advocats laboralistes
- Laboral ¿Com m’afecta la reducció de la jornada laboral si ja treballo 37,5 hores a la setmana o menys?
- Al Centre "De premi": el bar de Sabadell aclamat per les seves patates braves
- La indústria de l’esport Benvingut, Mr. Silver
- Futbol americà Una Superbowl per als annals