El futur de l’automoció a Catalunya
Chery avança un acord imminent per instal·lar-se a l’antiga Nissan
La automobilística xinesa s’alia amb Btech i acoblarà els seus cotxes elèctrics Omoda a la Zona Franca
El desembarcament asseguraria que segueixin 600 extreballadors de la japonesa i noves feines
Directius de l’actual inquilina de la planta han viatjat al país asiàtic per ultimar els detalls del pacte
El fabricant d’automòbils xinès Chery va anunciar un acord imminent per al seu desembarcament a l’antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca. La companyia asiàtica crearà una societat conjunta –joint venture– amb l’empresa espanyola Btech –inquilina actual de la factoria barcelonina– per acoblar els seus vehicles elèctrics Omoda. Directius de Btech estan actualment desplaçats a la Xina, on esperen acabar de ratificar els detalls finals de l’acord.
La filial de Chery a Espanya, Omoda España, va convocar públicament un acte el divendres 19 d’abril en què va anticipar la presència del president del Govern central, Pedro Sánchez, alts mandataris del Govern de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. No obstant, l’acord encara no està 100% tancat, segons insisteixen tant des del Govern central, com des de la Generalitat com des de Btech, si bé esperen certificar-lo ben aviat.
Tres anys després de tancar
El llarg camí de la recerca d’un hereu industrial per a Nissan a la Zona Franca de Barcelona està a punt d’arribar a la seva fi. El desembre del 2021 va marxar una firma japonesa i n’arribarà el 2024 una de xinesa per assegurar que a la perifèria barcelonina es segueixin acoblant cotxes. L’acord entre Btech i Chery asseguraria la permanència dels 600 extreballadors de Nissan que ja han sigut contractats i estan habilitant les instal·lacions, inactives des de fa dos anys. A més de la promesa de més contractacions.
El desembarcament de Chery a Barcelona i la seva participació a llarg termini en el projecte de Btech és essencial per a la supervivència d’aquest, almenys en les mateixes magnituds que es va postular inicialment per cobrir part del buit que va deixar Nissan. "L’acord perquè la multinacional xinesa s’instal·li a la Zona Franca suposa una inversió important i la creació de més de 1.000 llocs de treball directes. El ministre d’Indústria valora molt positivament l’impuls que suposarà per al sector de l’automoció, la creació de llocs de treball i per a la transició a la mobilitat elèctrica", van afirmar fonts del ministeri capitanejat per l’exalcalde barceloní Jordi Hereu.
Els japonesos van anunciar el maig del 2020 la seva intenció de clausurar les seves fàbriques a Catalunya, després de dècades d’activitat. I des d’aleshores la recerca d’un successor ha sigut tortuosa, plena de retards i amb alguna decepció. En la memòria recent dels 2.500 treballadors que van perdre la seva feina perviu el record d’un altre gran fabricant asiàtic, Great Wall Motors, que en primera instància va ser la gran esperança per reemplaçar Nissan amb la seva pròpia fàbrica de vehicles.
Ara i després de més d’un vaivé –es va arribar a plantejar una factoria per reparar blindats militars–, el gran i únic candidat industrial és Chery, que amb les seves produccions pot dotar d’activitat i feina els 300.000 metres quadrats que l’esperen a la Zona Franca.
No és la primera vegada que aquest nom està associat a Catalunya ni la primera vegada que un representant de la Generalitat es desplaça a la Xina per mirar de lligar el seu aterratge. Ja ho va intentar el 2010 el llavors president, José Montilla, quan Nissan va donar els primers avisos de tancament. El socialista va tornar del gegant asiàtic sense compromisos concrets i ara Roger Torrent aspira a tancar aquest tracte amb garanties. El vol de retorn del conseller d’Empresa i Treball aterra dimarts de la setmana que ve, un tempo que encaixaria i faria possible aquest gran acte el divendres que ja ha anunciat la filial espanyola de Chery.
Implicació del ministeri
Notícies relacionadesLa implicació del Ministeri d’Indústria també ha sigut decisiva i és que en el seu arsenal d’arguments per evitar que Chery se n’anés a altres latituds europees –algunes informacions ubicaven interessos seus a Itàlia– hi ha els recursos dels diferents pertes.
L’aterratge de Chery arriba amb el beneplàcit de part dels actors econòmics barcelonins. Els sindicats el veuen amb bons ulls, àvids d’un projecte amb múscul financer que asseguri la viabilitat a llarg termini dels seus contractes. Una cosa que fins ara ha escassejat entre els candidats que han anat sorgint. I des del banc patronal, la firma xinesa arriba amb les simpaties de la històrica patronal Foment del Treball, que anteriorment també va mirar de vincular altres empreses als terrenys de la Zona Franca. En aquest cas, el president de la patronal del metall UPM, Jaume Roura, ha apadrinat Chery i fa mesos que pressiona perquè l’Administració prioritzi el seu projecte.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- L’omeprazol, en el punt de mira de Salut per la seva mala utilització
- Aquell masclisme televisiu dels 90
- BCN concentra els pacients amb més de 10 fàrmacs al dia
- El carrer d’Urgell estarà tallat al trànsit un any per les obres de FGC
- El Port Olímpic obrirà concurs per adjudicar quatre restaurants buits
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Successos Cau el "gran banc clandestí" de la màfia xinesa més activa a Catalunya: blanquejaven un milió d'euros setmanal
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Assetjament i abús de poder #MeToo a la televisió: "L'últim peatge no el vaig passar"
- El pacte del PSOE i Junts sobre immigració s’encalla en els NIE