Sant Pancraç, protegeix-nos

La imatge de Catalunya fa uns quants anys que està eclipsada pel context polític i les eleccions del 12M tornaran a tenir repercussions més enllà de les nostres fronteres.

Sant Pancraç, protegeix-nos

Marta Royo

3
Es llegeix en minuts
Marta Royo Espinet
Marta Royo Espinet

Economista i publicista

ver +

La meva àvia sovint recitava la dita: "Sant Pancraç, salut i feina al nostre braç", i afegia: "I ben pagada"... Tenia la seva estampeta a la tauleta de nit, i l’invocava en les seves pregàries perquè mai ens faltés salut i bona feina.

Diu la llegenda que Jordi Pujol va guanyar les primeres eleccions al Parlament de Catalunya gràcies a sant Pancraç, a qui es va encomanar la nit abans dels comicis...

Casualitat o no, les pròximes eleccions (anticipades) al Parlament han caigut en un 12 de maig, dia de sant Pancraç. Proposo a tots els candidats que li resin la nit de l’11 de maig.

Si bé les eleccions catalanes sempre han sigut un punt d’inflexió en el panorama polític, avui, amb una societat dividida, una llarga història de tensions polítiques i un candidat a la presidència a l’exili pendent de l’amnistia, és evident que tornaran a tenir repercussions no només a casa nostra, sinó més enllà de les nostres fronteres. Perquè Catalunya, pel fet de ser una nacionalitat històrica, és una marca pròpia. És el que diríem una marca territori.

Al meu article d’avui no parlaré de política, ja que jo soc publicitària i no analista política. El que vull és explorar el concepte de Catalunya com a marca i com es percep des de fora, especialment davant una nova convocatòria d’eleccions anticipades.

Una marca és una cosa intangible, que va més enllà dels elements visuals com un logo cridaner o un eslògan atractiu. Implica la suma de percepcions, emocions i experiències que el consumidor té en relació amb una entitat, ja sigui una empresa, un producte, un servei o un destí, com un territori. La força d’una marca rau en la seva capacitat de generar atractiu, desig, lleialtat i identificació, i influir en les decisions de compra, els comportaments i les interaccions.

Quan parlem de marca territori, ens estem referint a la manera en què un territori és percebut i valorat tant dins com fora. Això inclou la reputació, la imatge, la cultura, els valors i les característiques diferencials.

És un instrument de gestió i comunicació que ajuda a construir una identitat positiva i diferenciada, que potencialment beneficia tots els actors que hi participen: empreses, entitats, organitzacions, ciutats i ciutadans.

Recuperar la seva essència

La marca territori no només afecta la manera en què els de fora veuen i experimenten un lloc; també pot influir en les seves decisions relacionades amb el turisme, la inversió, el comerç i les relacions internacionals. Marques territori són llocs potents, amb la seva història, promocionades amb campanyes de comunicació atractives, com podrien ser I Love NY, Visit Wales i Amazing Thailand.

Així, Catalunya com a marca territori hauria de ser la representació dins i fora de tot allò que ofereix al món i com es percep a escala global.

Notícies relacionades

Catalunya és el nostre petit país, ric en identitat cultural i lingüística. Entre el mar i la muntanya, Catalunya es distingeix per la seva diversitat geogràfica. Som un lloc d’innovació i creativitat, amb un fort potencial turístic basat en el nostre calibre i els nostres atractius naturals. La sostenibilitat i el respecte pel medi ambient són valors intrínsecs de Catalunya.

Desgraciadament, la imatge de Catalunya fa anys que es veu eclipsada pel context polític. ¡És del tot imprescindible recuperar la seva veritable essència, més enllà d’una escaramussa de poder entre forces polítiques! Independentment del resultat, és crucial que els líders siguin capaços de treballar a favor de tornar a construir la marca Catalunya, i trobar solucions que respectin la voluntat del poble català. En la mesura que Catalunya aconsegueixi presentar-se com una marca forta i coherent, estarà millor posicionada per atraure inversió, talent i turisme, i per construir relacions duradores i fructíferes amb altres països i regions del món. Recuperem Catalunya. Recuperem la nostra marca i que sant Pancraç ens ajudi a partir del 12 de maig.