Espanya vol ampliar als ports del nord d’Àfrica el pagament per emissions
Estibadors espanyols secunden avui una jornada de protesta a 12 països de la UE
Espanya està pressionant perquè el transport marítim que recali als ports del nord d’Àfrica s’inclogui en l’obligació del pagament per emissions de gasos amb efecte hivernacle, responsables de l’escalfament global, tal com ja fan les navilieres als països europeus des del gener. La inclusió del transport marítim a Europa dins del règim de comerç de drets d’emissió (directiva ETS), que ja abonen sectors com l’aviació, ha motivat la protesta de les estibadores, que asseguren que la directiva, que busca accelerar la seva transició energètica, pot comportar la pèrdua de llocs de treball. Sota aquesta premissa han convocat per avui als ports espanyols una aturada de dues hores, de les 13.30 a les 15.30 hores.
Els estibadors espanyols secunden la protesta que ha convocat l’organització europea de treballadors portuaris European Dockworkers Council (EDC), que també seguiran entitats sindicals d’11 països més: França, Eslovènia, Suècia, Dinamarca, Xipre, Malta, Grècia, Montenegro, Itàlia, Croàcia i Portugal. L’organització europea es manifestarà també a Brussel·les.
El ministre de Transports, Óscar Puente, liderarà demà una reunió convocada a proposta d’Espanya per debatre amb alguns dels seus homòlegs sobre l’impacte de la directiva sobre el transport marítim i compartir possibles fórmules per mitigar-lo. Entre aquestes mesures, Puente defensa la creació de la figura de Port Transparent, segons la qual les escales o transbords en un port no europeu situat a menys de 300 milles d’un de la UE i que tingui una activitat de descàrrega de contenidors que superi el 65% estiguin també sotmesos al règim de comerç d’emissions. Amb això es pretén evitar que les navilieres, en una maniobra per esquivar més costos europeus, optin per canviar les seves rutes i facin escala en ports com Tànger Med o Port Saïd (pel canal de Suez), en lloc de continuar fent-ho a Algesires, Barcelona, València o Cartagena. Segons exemplifiquen els ports afectats, una ruta procedent dels Estats Units que normalment fa escala a Algesires o Barcelona abans de dirigir-se al canal de Suez, pot optar ara per parar a Tànger Med.
Notícies relacionadesMecanisme de revisió
En les seves al·legacions Espanya va aconseguir introduir un mecanisme de revisió de la directiva europea per establir mesures preventives que es puguin implantar ràpidament quan es detecti una amenaça imminent. "És imprescindible fer ús d’aquest mecanisme de revisió tan aviat com es detecti una amenaça", va alertar una delegació del ministeri en un contacte previ amb els departaments responsables de la Comissió Europea.
- Cues pel 48 Open House Barcelona
- Cas obert La família de Pol Cugat, el jove assassinat en una plantació de marihuana, demana una altra vegada a Google que l’ajudi a trobar el seu cos
- ‘El segon violador de l’Eixample’ viu al carrer a Sant Antoni
- Ciència Liti contra l’Alzheimer
- La contracrònica Vinícius arruïna la millor tarda de Xabi
- CRÍTICA Els Pecos, la venjança d’un fenomen fan menyspreat
- CRÍTICA El somni americà mutilat
- Estrena de televisió ‘El segon cafè’, actualitat i històries humanes
- La caixa de ressonància Springsteen, ¿el pròxim Princesa d’Astúries?
- Oriol Pla, actor: "És bonic que una cosa feta a Barcelona arribi a l’altra punta del món"
