El sector agroalimentari exhibeix innovació i múscul a Alimentaria

Les exportacions espanyoles superen els 69.000 milions d’euros, quatre vegades més que el 2020 / Les empreses redoblen les seves inversions per adaptar-se a les noves tendències del consum

012-intercarn-01espais

012-intercarn-01espais

3
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

És un sector sòlid, molt actiu i amb una empenta innovadora. I no només en el camp –que en les últimes setmanes ha demostrat el seu poder de mobilització–, sinó també en la indústria de transformació, a les xarxes de comercialització, en l’exportació i a la baula final de la cadena: el consum de les llars i la restauració. El sector alimentari és una gran font per a l’economia espanyola, a la qual aporta més de 111.000 milions d’euros i genera gairebé 2,5 milions de llocs de treball. El 2022 (l’últim any del qual hi ha dades consolidades), va representar el 9,2% del PIB i l’11,4% de l’ocupació.

És en aquest context de fortalesa –malgrat les guerres que amenacen els subministraments, la sequera i els preus– amb què avui obre les seves portes a Barcelona la fira Alimentaria & Hostelco, un certamen biennal que encara aquesta edició amb l’objectiu d’intentar arribar als 100.000 visitants (a prop del rècord de 101.000 que va obtenir al febrer el Mobile World Congress). "Serà l’edició més potent que hem tingut", assegurava fa uns dies Antoni Llorens, president d’Alimentaria. "Som un sector punter, amb un pes econòmic molt important i amb capacitat de captar talent", afegia Pere Taberner, president d’Hostelco, la fira de l’equipament i maquinària per a la restauració i l’hostaleria, que aquest any s’ha unit a Alimentaria. Amb aquesta fusió, "es crea un triangle, el de l’alimentació, el turisme i la gastronomia, en el qual Barcelona és líder", destacava Antoni Valls, director executiu de la fira.

Del bon moment del sector en dona bona fe María Naranjo, la directora de la Indústria Alimentària a l’empresa pública ICEX. "Les exportacions agroalimentàries espanyoles van superar els 69.000 milions d’euros, una xifra que quadruplica el volum de fa 25 anys", va assenyalar aquesta responsable de l’organisme dependent del Ministeri d’Economia. Entre els productes que més han augmentat les vendes a l’estranger destaquen les aigües minerals, el pa i la rebosteria i les carns.

Alimentaria & Hostelco comptarà amb 3.200 empreses expositores, que ocuparan pràcticament la totalitat del recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Es preveu que el 25% dels visitants siguin internacionals i es congregaran algunes de les start-ups més significatives del sector, com ara Nucaps, que crea ingredients per reduir malalties com la diabetis o la hipertensió; Colorsensing, que ajuda a reduir el desaprofitament alimentari amb una etiqueta intel·ligent; Algemy, que cultiva microalgues i les converteix en un ingredient per enriquir nutricionalment múltiples productes; o Factic, amb una plataforma que prediu la demanda de producte gràcies a la intel·ligència artificial.

La fira la inaugura avui dilluns al matí el rei Felip VI, que estarà acompanyat en aquesta ocasió pel ministre d’Agricultura i Alimentació, Luis Planas, i els alcaldes de Barcelona i de l’Hospitalet, Jaume Collboni i Núria Marín, respectivament. Qui no hi serà és el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que a aquella hora estarà firmant al Palau de la Generalitat el decret de convocatòria d’eleccions autonòmiques. Aragonès sí que serà a la Fira de Barcelona al migdia, per inaugurar l’estand que té al saló la Conselleria d’Acció Climàtica i Alimentació.

Intel·ligència artificial

Notícies relacionades

A la fira també hi participen empreses emergents enfocades a l’hostaleria i la restauració com Checkqr Pay, que facilita la comanda i pagament en restaurants via QR; Gloop, que elabora coberts 100% comestibles i sostenibles; o swiftON, que aplica la internet de les coses a les dutxes dels hotels per estalviar aigua i millorar l’atenció als hostes.

Grup ICG presentarà el primer robot humanoide per a l’hostaleria, que manté converses amb els clients gràcies a la IA i també pot amenitzar festes amb música i balls. Per la seva banda, la firma Robottions exhibirà prototips de carros intel·ligents que milloren l’eficiència logística en un hotel o al magatzem d’un restaurant, així com solucions de neteja amb intel·ligència artificial.