La Generalitat pressiona l’Estat per reforçar les assegurances agràries
Mascort confia que el ministeri compleixi el compromís que les dues administracions comparteixin el 70% de la cobertura
La Generalitat aspira a arribar aquest any, en col·laboració amb el Govern central, a una cobertura del 70% de les pòlisses de l’assegurança agrària que contractin els productors catalans, que veuen com les collites poden tornar a ser catastròfiques per culpa de la sequera i altres factors climàtics. Per a això, el Govern destinarà 15,5 milions d’euros dels seus pressupostos per al 2024, en tràmit d’aprovació al Parlament, i confia que el Ministeri d’Agricultura compleixi el seu compromís (ja anunciat pel seu titular, Luis Planas) d’ampliar la seva aportació. "La idea és que entre les dues administracions les primes que paguin els agricultors i ramaders siguin les mateixes que l’any passat, és a dir, que no hagin d’assumir els recàrrecs per la disminució de rendiments", va explicar el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, en una intervenció al Parlament per detallar els comptes del seu departament per a aquest exercici.
La millora d’aquest sistema d’assegurances per al camp, que Mascort va definir com a "únic", és una de les reivindicacions que estan fent els agricultors amb les tractorades. "Cal ajustar les línies de l’assegurança, millorar-les i posar més diners", va insistir el conseller, després de recordar que els fenòmens climàtics extrems són cada cop més recurrents, i els seus efectes sobre les collites, cada cop més nocius.
Segons Agroaseguro, les indemnitzacions a agricultors i ramaders de Catalunya van ascendir el 2023 a 110 milions d’euros, amb una superfície afectada de 178.000 hectàrees. El cultiu més beneficiat de la cobertura va ser el cereal, amb més de 54 milions, ja que va ser dels més afectats per la sequera. Amb tot, el 2023 no va ser l’any amb més incidències al camp català: les gelades de l’abril del 2022 van elevar fins a 138 milions d’euros les indemnitzacions.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Ni caminar ni anar al gimnàs: l’exercici que Harvard recomana a partir dels 55 anys per envellir millor
- El funeral per la víctima de la Baells es farà aquest dissabte 25 dies després de trobar el cos
- "Soc 'Trementinaira' com la besàvia i ho escric amb 'a' perquè em dona la gana"
- La visita papal Sor Lucía Caram: “Vaig preguntar si Lleó XIV podia beneir les nostres ambulàncies per a Ucraïna i em van respondre que sí en menys de 24 hores”
- Els Agents Rurals denuncien un home per fer servir un detector de metalls a Argençola
