Factura energètica
El rebut mitjà de llum i gas el 2023 va ser un 6% més baix que abans de la covid
Les llars espanyoles van gastar 108 euros al mes, 7 menys que el 2019, segons CaixaBank Research
A la caiguda de preus s’hi suma una reducció del consum
Els rebuts mitjans de llum i de gas que van pagar les llars el 2023 no només van baixar de manera significativa respecte als del 2022 –l’any de l’esclat de la guerra a Ucraïna i de la consegüent crisi energètica–, sinó que també es van situar per sota dels del2019, abans de la pandèmia. Segons una anàlisi de Caixabank Research a partir de les dades anonimitzades dels comptes bancaris dels seus clients, la despesa de llum i de gas va caure en el conjunt del 2023 fins a una mitjana mensual de 108 euros, molt per sota dels 138 euros del 2022 i també menys que els 115 euros que les famílies van pagar de mitjana cada mes del 2019, abans de l’esclat de la pandèmia i de la invasió russa d’Ucraïna.
De mitjana, els rebuts mensuals de llum i gas durant el 2023 van ser uns 30 euros més barats que els del 2022. Si es compara amb el 2019, la despesa mitjana mensual en llum i gas de les llars el 2023 (108 euros) es va situar el 6% per sota de la mitjana prèvia a la pandèmia (set euros menys, de mitjana). A aquesta reducció hi va contribuir la correcció dels preus energètics durant el 2023, però això no va ser tot.
Segons dades d’Eurostat corresponents a la primera meitat del 2023, les llars espanyoles van pagar el primer semestre de l’any passat el preu del kilowatt hora més barat dels últims 13 anys. L’oficina estadística de la Comissió Europea, que recull de manera bianual els preus que facturen les elèctriques als seus clients a cada país, afirma que el preu final (impostos inclosos) al qual van pagar les llars espanyoles l’electricitat entre el gener i el juliol del 2023 va ser un 76% inferior al preu mitjà de l’any anterior, el més alt de l’històric a causa de la crisi derivada de la guerra d’Ucraïna, i un 24,4% més barat que el de l’any 2020, quan la pandèmia del coronavirus va enfonsar la demanda.
Amb tot, l’anàlisi de Caixabank Research conclou que la reducció del rebut de llum i gas de les famílies respecte al 2019 no només és fruit de la moderació dels preus de l’energia, sinó que també reflecteix una disminució del consum de les llars. "Com que les variacions de preus del gas i de l’electricitat entre el 2019 i el 2023 han sigut menys marcades, aquestes reduccions [del rebut mitjà] reflecteixen fonamentalment l’esforç de les famílies per reduir el seu consum d’energia", s’afirma en l’estudi La despesa en rebuts de les llars espanyoles el 2023, un respir després d’un 2022 d’infart, que firmen els economistes Zoel Martín i Josep Mestres.
Subministraments bàsics
En aquest article s’analitza l’evolució de la despesa total de les llars mitjançant rebuts domiciliats dels subministraments bàsics d’aigua, llum, gas i telèfon dels clients (anonimitzats) de Caixabank, des del 2019. En línies generals s’observa que les restriccions derivades de la covid-19 van impactar en el consum dels espanyols i això es va reflectir en una reducció del 4% de la despesa total mitjançant rebuts el 2020. Després d’aquesta aturada van seguir dos anys de fortes pujades: la despesa mitjançant rebuts va créixer el 6,4% el 2021 i l’11,8% el 2022. La despesa mitjançant rebuts va créixer l’1,5%, dos punts per sota de la inflació mitjana del 2023.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
