La CE veu problemes de competència en la compra d’Air Europa per IAG

Brussel·les té fins al pròxim 7 de juny per decidir sobre el pla del grup d’Iberia

La CE veu problemes de competència en la compra d’Air Europa per IAG

Agencias

1
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

La Comissió Europea va obrir ahir una investigació exhaustiva sobre l’operació d’adquisició d’Air Europa per part del grup d’Iberia, notificada a finals de l’any passat. Després d’haver fet un examen preliminar, Brussel·les té dubtes que l’operació "disminueixi la competència" en el mercat dels serveis de transport aeri de passatgers en diverses rutes nacionals de curta distància, així com en rutes de llarga distància dins i fora d’Espanya.

"IAG i Air Europa són companyies aèries líders a Espanya i proveïdors clau de connectivitat dins del país i amb la resta d’Europa i Amèrica Llatina. Amb la nostra investigació exhaustiva, volem assegurar-nos que l’operació no afecti negativament els preus o la qualitat dels serveis de transport aeri de passatgers", va explicar la vicepresidenta executiva i comissària de Competència, Margrethe Vestager.

Les reserves de la Comissió Europea es refereixen a rutes nacionals espanyoles, sobretot aquelles en què el tren d’alta velocitat no ofereix una alternativa, en les connexions entre l’Espanya peninsular i les illes Balears i Canàries. Els serveis de la competència també veuen problemes de competència en la ruta de curta distància entre Madrid i algunes de les principals ciutats de l’espai econòmic europeu, així com les que connecten Madrid amb Israel, el Marroc, el Regne Unit i Suïssa, en les quals les dues companyies ofereixen una connexió directa. Finalment, també generen reticències algunes rutes de llarga distància entre la capital espanyola i Amèrica del Nord i Amèrica del Sud en les quals les dues aerolínies ofereixen una connexió directa i només hi ha pocs rivals capaços d’oferir rutes sense escales.

Elements a examen

Notícies relacionades

Durant aquest examen, els experts comunitaris avaluaran si la sòlida cartera de franges horàries (slots) de les dues aerolínies, en particular a l’aeroport de Madrid-Barajas, podria dificultar la prestació de serveis aeris per altres companyies aèries. La Comissió també avaluarà els efectes probables de l’operació en les connexions indirectes.

Finalment, l’anàlisi examinarà els efectes probables de l’operació en les rutes en les quals altres companyies aèries depenen de l’accés a la xarxa nacional i de curta distància de les parts per a les seves pròpies operacions, cosa que podria afectar els seus serveis a destinacions internacionals també explotades per IAG.