La CE veu problemes de competència en la compra d’Air Europa per IAG
Brussel·les té fins al pròxim 7 de juny per decidir sobre el pla del grup d’Iberia

La Comissió Europea va obrir ahir una investigació exhaustiva sobre l’operació d’adquisició d’Air Europa per part del grup d’Iberia, notificada a finals de l’any passat. Després d’haver fet un examen preliminar, Brussel·les té dubtes que l’operació "disminueixi la competència" en el mercat dels serveis de transport aeri de passatgers en diverses rutes nacionals de curta distància, així com en rutes de llarga distància dins i fora d’Espanya.
"IAG i Air Europa són companyies aèries líders a Espanya i proveïdors clau de connectivitat dins del país i amb la resta d’Europa i Amèrica Llatina. Amb la nostra investigació exhaustiva, volem assegurar-nos que l’operació no afecti negativament els preus o la qualitat dels serveis de transport aeri de passatgers", va explicar la vicepresidenta executiva i comissària de Competència, Margrethe Vestager.
Les reserves de la Comissió Europea es refereixen a rutes nacionals espanyoles, sobretot aquelles en què el tren d’alta velocitat no ofereix una alternativa, en les connexions entre l’Espanya peninsular i les illes Balears i Canàries. Els serveis de la competència també veuen problemes de competència en la ruta de curta distància entre Madrid i algunes de les principals ciutats de l’espai econòmic europeu, així com les que connecten Madrid amb Israel, el Marroc, el Regne Unit i Suïssa, en les quals les dues companyies ofereixen una connexió directa. Finalment, també generen reticències algunes rutes de llarga distància entre la capital espanyola i Amèrica del Nord i Amèrica del Sud en les quals les dues aerolínies ofereixen una connexió directa i només hi ha pocs rivals capaços d’oferir rutes sense escales.
Elements a examen
Durant aquest examen, els experts comunitaris avaluaran si la sòlida cartera de franges horàries (slots) de les dues aerolínies, en particular a l’aeroport de Madrid-Barajas, podria dificultar la prestació de serveis aeris per altres companyies aèries. La Comissió també avaluarà els efectes probables de l’operació en les connexions indirectes.
Finalment, l’anàlisi examinarà els efectes probables de l’operació en les rutes en les quals altres companyies aèries depenen de l’accés a la xarxa nacional i de curta distància de les parts per a les seves pròpies operacions, cosa que podria afectar els seus serveis a destinacions internacionals també explotades per IAG.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos