Canàries, destinació de negocis i inversió per a les empreses

Els avantatges fiscals de les Illes, amb un impost sobre societats del 4%, incentiven la captació de talent i l’auge de la tecnologia, la innovació i el sector audiovisual 

Canàries, destinació de negocis i inversió per a les empreses

8
Es llegeix en minuts

Les illes Canàries no són només un paradís per als seus visitants, amb les seves estampes de postal que ocupen portades de revistes de moda i catàlegs de viatge; les illes Canàries són una oportunitat d’inversió i negoci per a les empreses, que tenen en la seva avantatjosa fiscalitat un incentiu per créixer. Sectors com el tecnològic i l’audiovisual estan en alça en aquest territori, tant, que s’han convertit ja en un referent a nivell europeu.

Les dades econòmiques d’aquesta comunitat autònoma confirmen aquesta època d’expansió i de bonança econòmica: després de la covid-19 el PIB ha crescut a les Canàries un 8% i des de principis d’any s’han creat 1.700 empreses. Segons previsions oficials, s’espera que es generin fins a 70.000 llocs de treball fins al 2025.

Aquestes són algunes de les dades que van servir com a presentació d’una jornada organitzada per EL PERIÓDICO juntament amb la Societat de Foment Econòmic del Govern de les Canàries (Proexca), en la qual empresaris i experts del sector econòmic de les illes van presentar el cas singular de les Canàries, amb una fiscalitat avantatjosa i un ecosistema empresarial en clar creixement.

«Els incentius fiscals afavoreixen la competitivitat de les noves empreses»

Javier Pérez Solans

‘Project manager’ de Proexca

«L’èxit de les Canàries com a destinació empresarial és indiscutible»

Carmen Aguado

Sòcia directora d’ÉCIJA Canarias

«Espanya és el lloc més sexi per al videojoc d’Europa i del món»

Iván Fernández Lobo

Secretari general de DEVICAT

«Invertir en les Canàries surt bé i dona fruit a curt, mitjà i llarg termini», va arrencar en la seva benvinguda el director d’EL PERIÓDICO, Albert Sáez, que va destacar que va ser precisament a les Canàries on va començar l’etapa de Prensa Ibérica, que compta avui amb 27 publicacions a Espanya. Sáez va destacar la importància d’«explicar de forma realista el que és Espanya, amb la diversitat dels seus territoris i de les seves economies» i va advocar per «impulsar oportunitats».

I és precisament el que s’està incentivant des de les illes Canàries, fomentant la creació de noves empreses i la captació de talent en un territori en expansió econòmica. «Tenim incentius orientats a la diversificació i a la creació d’ocupació, no som un paradís fiscal», resumia durant la presentació de la jornada Javier Pérez Solans, ‘project manager’ de Proexca, i convidava el sector empresarial a «conèixer les Canàries, com una destinació ‘tech’ i amb talent». Ho defensava amb algunes xifres eloqüents: un PIB de 47.000 milions d’euros (l’equivalent a sumar el de Girona i Tarragona), més de dos milions d’habitants i 13 milions de turistes a l’any. 

Les empreses, tant nacionals com internacionals, aposten per les illes perquè ofereixen avantatges com l’impost sobre societats (IS) més baix de tot Europa, situat en un 4%, això és, 21 punts per sota de l’índex de la Península. A això se li uneix l’exempció de repatriació de dividends, un altre avantatge d’establir una empresa a les Illes. De fet, al 2024, la Unió Europea aplicarà un impost mínim del 15% per a les multinacionals instal·lades en qualsevol dels estats membre, amb una sola excepció: la Zona Especial Canària (ZEC). 

I és que el Règim Econòmic i Fiscal de les Canàries (REF) inclou mesures d’aplicació exclusiva en aquesta comunitat autònoma per incentivar l’activitat econòmica al territori insular, per promoure’n el desenvolupament econòmic i social i per compensar els costos derivats de la situació geogràfica de les Canàries.

Javier Pérez Solans, ‘project manager’ de Proexca, acompanyat per la resta de participants durant l’esdeveniment. /

Àngel García

És per aquesta raó que les empreses disposen d’atractives deduccions fiscals. En el sector R+D la deducció va del 45% fins al 75,6% de les seves despeses anuals en aquest àmbit, en Innovació i Tecnologia (IT) la deducció assoleix el 45% i al sector audiovisual arriba fins al 54%. Aquest és un dels punts clau que destaquen els empresaris a l’hora d’invertir en les Canàries, tal com va destacar Carmen Aguado, sòcia directora d’ÉCIJA Canarias, un bufet especialitzat en un dels sectors amb més projecció i creixement a les Illes: l’audiovisual i digital.

Aguado va exposar amb tot detall els incentius fiscals d’aquesta comunitat autònoma, cosa que segons el seu parer ha contribuït a l’«èxit de les Canàries com a destinació empresarial». Compta també amb deduccions fiscals del 25% en l’adquisició d’actius fixos nous, del 21% en despeses anuals de formació d’empleats, del 15% a l’establiment d’una filial permanent a l’Àfrica o d’un 15% més en les despeses anuals en màrqueting i expansió internacional. Cal destacar que, segons la Reserva d’Inversió Canària, tots els beneficis nets no distribuïts es poden acollir a una deducció del 90%.

«Els incentius fiscals hi són, no per pagar menys impostos sinó per ser més competitius, perquè les empreses puguin créixer i generar ocupació», sentenciava Solans. Per la seva banda, i en el mateix sentit, Carmen Aguado destacava que aquesta fiscalitat avantatjosa reverteix a «poder invertir, poder desenvolupar i impulsar».

Sectors en auge

Entre els sectors amb més projecció actualment a les illes Canàries, destaquen el de les TIC, l’audiovisual (‘gaming’ i animació), la biotecnologia, l’economia blava i renovable, la logística i el transport, i l’aeronàutica i aeroespacial, segons va detallar Javier Pérez Solans, que va destacar que l’últim any Proexca ha impulsat la instal·lació de 58 noves empreses al territori insular, cosa que suposa la creació de prop de 750 llocs de treball. Amb els seus programes de Softlanding, Aftercare i Business Ambassador acullen i acompanyen els nous emprenedors. «Som aquí per col·laborar i fer créixer», resumia Solans, convidant a consultar la web www.proexca.es.

És indiscutible que el clima i el seu paisatge són atractius per captar i retenir talent, però també per impulsar negocis vinculats al sector audiovisual, en alça actualment a les illes Canàries. Aquest és un dels temes que va centrar la taula rodona moderada per la periodista Fátima Iglesias, en la qual es van abordar les oportunitats d’inversió i desenvolupament empresarial a les Illes.

«Espanya no ha de ser només un plató, sinó un pol d’innovació»

Eduardo Valencia

Dir. Indústria Electrònica, Nova Emprenedoria i Desenvolupament Territorial d’AMETIC a Barcelona

«A les Canàries la rotació laboral és molt baixa, retenim el talent»

Nuria Delgado

Directora de CineTools

«La innovació en la indústria s’ha de situar com una de les prioritats del país»

Eduardo Ruano

Productor executiu de l’Oficina de les Canàries Twentyfour Seven Group SL

En aquest sentit, el director d’Indústria Electrònica, Nova Emprenedoria i Desenvolupament Territorial d’AMETIC a Barcelona, Eduardo Valencia, afirmava que actualment «tenim palanques i recursos per potenciar els sectors emergents» i insistia en la necessitat de «transmetre a l’Administració on són les prioritats».

Per a València, «la reindustrialització és un tema vital i es farà amb la indústria tecnològica» i afegia que «Espanya no ha de ser només un plató, sinó un lloc on s’innova i es desenvolupa, un pol d’innovació i de generació de talent estable».

Arribats a aquest punt, Eduardo Valencia elogiava el diàleg amb l’Administració per «trobar les mesures adequades» i «enfortir el mercat emergent creixent de la mà», amb la col·laboració publicoprivada.

Un altre dels sectors amb més promoció actualment a les illes Canàries i a Espanya en general és el dels videojocs i les plataformes creatives i innovadores. Per a Iván Fernández Lobo, secretari general de DEVICAT (Associació de Desenvolupadors i editors de Videojocs de Catalunya) i fundador i president de GameLab Barcelona, «Espanya és el lloc més sexi per al videojoc d’Europa i del món» i apostava pel potencial de les Canàries i de la Península per imposar-se en els pròxims anys. 

El que sí que aporta una diferència qualitativa per a Fernández Lobo és el fet que a les Canàries la fiscalitat afavoreixi l’emprenedoria i va lamentar que a la Península el sector del videojoc no compta amb avantatges fiscals i va demanar un «suport extra» per a una indústria cada vegada més potent.

Formació

Un altre dels punts que va centrar el debat de la taula rodona organitzada per EL PERIÓDICO va ser la necessitat d’impulsar una formació específica per ocupar els nous llocs de treball que sorgeixen a les empreses TIC més innovadores. Per a Eduardo Valencia constitueix tot un repte que «requereix col·laboració i amplitud de mires», ja que ha detectat que aquesta és una de les preocupacions més grans que existeixen entre els empresaris del sector.

Javier Pérez Solans va recollir el guant apostant per més agilitat en els canvis: «No tenim la capacitat de formar però sí de donar veu a la indústria i als requisits que necessita». En aquest sentit, va posar com a exemple que la Universitat de Las Palmas hagi creat el títol de Biotecnologia.

Des de la seva àmplia experiència en el sector del videojoc, Iván Fernández Lobo confirmava que la formació «és la gran preocupació per a les empreses» i apostava per formacions especialitzades i per la concentració de talent: «El repte és convertir Espanya no només en el millor lloc del món per treballar sinó també per formar».

Casos d’èxit 

Notícies relacionades

Per conduir la jornada, es van presentar dues iniciatives econòmiques que han obtingut un gran èxit a les illes Canàries. Es tracta de CineTools i de Twentyfour Seven Group, totes dues al sector audiovisual, molt potent a les Illes. ¿El motiu de l’èxit d’aquest sector? Eduardo Ruano, productor executiu de l’Oficina de les Canàries a Twentyfour Seven Group, ho té clar: «Hi ha un bon clima i localitzacions excel·lents per rodar» però també, i el més important, «una indústria que està madurant i et dona garanties que tot sortirà bé», una cosa especialment important en un sector, com el del cine, en el qual el risc és molt present.

L’experiència per a la directora de CineTools, Nuria Delgado, és també molt positiva a les illes. Dedicada a la producció audiovisual destaca l’elevat nivell dels treballadors i la retenció del talent.