Transports

Volar a Mallorca en zepelí: aquest any comença la construcció de l’Airlander 10

L’acoblament dels dirigibles a base d’heli, que posarà en marxa Air Nostrum a partir de 2026, arrencarà en un clúster aeroespacial al Regne Unit

L’empresa fabricant posa d’exemple el vol entre Barcelona i l’illa per mostrar com es reduirà l’empremta de carboni per passatger

2
Es llegeix en minuts

Volar en un globus dirigible i arribar, per exemple, a Mallorca des de Barcelonaen quatre hores cada vegada està més a prop de convertir-se en realitat. AlRegne Unitcomençarà aquest any la construcció d’una flota de deu zepelins, aeronaus ecològiques amb una empremta de carboni per passatger inferior a la desena part de la d’un avió de reacció.

Els Airlander 10 s’acoblaran en un clúster aeroespacial ecològic al sud de Yorkshire a partir d’aquest any, informa el Daily Mail. Una desena d’aquests dirigibles a base d’heli, en lloc d’hidrogen, s’entregaran a una empresa espanyola, assenyala el rotatiu britànic. Es refereixen a l’aerolínia Air Nostrum, que els utilitzarà en rutes domèstiques.

L’acoblament dels Airlander 10 en un clúster de fabricació aeroespacial ecològica al comtat de Yorkshire crearà 1.800 llocs de treball.

Air Nostrum està explorant diferents solucions més sostenibles per a l’aviació com és aquest cas amb el pla d’introduir l’Airlander 10 en la seva flota, amb l’empresa Hybrid Air Vehicles. El consum de combustible del dirigible és molt inferior al d’altres mitjans alternatius, el que suposa una reducció d’emissions de CO2 de fins al 90% en el projecte inicial i fins a assolir les emissions zero el 2030, explicava l’aerolínia valenciana quan va anunciar el projecte. Està alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’ONU en matèria de producció, consum responsable i d’acció pel clima.

La intenció amb l’acord amb Hybrid Air és que la primera aeronau pugui estar operativa, després d’haver obtingut la seva certificació, el 2026, per després continuar entregant noves unitats d’una manera escalonada durant els següents cinc anys. Un dels exemples que posa el fabricant britànic és volar entre Barcelona i Palma, en poc més de quatre hores, el que no vol dir que el llançament d’aquesta ruta ja sigui un fet, aclarien des d’Air Nostrum.

El pla d’Air Nostrum passa per posar en marxa aquest mitjà de transport alternatiu mitjançant una reserva de fins a deu aeronaus. Altres empreses pròximes a l’aerolínia valenciana han reservat una altra desena d’unitats del zepelí. L’Airlander 10 podrà posar-se en qualsevol superfície raonablement plana, tant a terra com a l’aigua. A més, atesa la seva capacitat d’enlairament i aterratge en espais reduïts, pot ser l’alternativa de mobilitat perfecta per al transport aeri en ciutats que no tenen instal·lacions aeroportuàries i en illes.

Un centenar de passatgers

La construcció dels deu Airlanders està valorada en 25 milions de lliures (al voltant de 29 milions d’euros), assenyala el Daily Mail.

Transportaran 100 passatgers. El passatge aniria acomodat en una espaiosa cabina que no necessita ser pressuritzada al volar a poca altura i que no patiria de vibracions causades pels motors.

Notícies relacionades

La seva velocitat màxima és de 130 quilòmetres per hora, amb una autonomia de vol que arriba a 3.700 quilòmetres. La companyia preveu per al 2025 estrenar una configuració híbrida que servirà de pont cap a una motorització purament elèctrica el 2030. Reduiran la seva autonomia fins als 350 quilòmetres.

Air Nostrum prestarà assistència a HAV en el programa de desenvolupament d’enginyeria i en les proves de vol de l’Airlander 10.