Després de la sentència del TJUE

El futur del mercat de les VTCs, en mans del pròxim Govern

El futur del mercat de les VTCs, en mans del pròxim Govern

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No per esperada, la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) sobre la regulació de les VTCs ha generat menys satisfacció als quarters generals d’Uber, Bolt i Cabify. Fonts coneixedores del sector reconeixen que el pronunciament de l’alt tribunal europeu no els ha sorprès i que la ràtio de 30 taxis per cada llicència VTC naixia ja abocada a la censura. «Era qüestió de temps», afirmen aquestes mateixes fonts. 

Tot i que el mercat del transport alternatiu al taxi haurà d’esperar una mica més per saber quins seran els fruits que podrà collir després de la sentència europea, que obligarà el Regne d’Espanya a elaborar una nova regulació que no es fonamenti en la viabilitat econòmica dels serveis del taxi, sinó en l’interès general. Una regulació que rellevi el conegut com a ‘decret Ábalos’, que van acabar assumint les autonomies amb normatives temporals.

En aquest sentit l’avanç electoral no beneficia, per temps, el mercat de les VTC i haurà de ser el pròxim Govern que surti de les urnes del 23 de juliol el que decideixi quina nova regulació impulsa per al sector o si en delega la concreció a les comunitats autònomes. 

Precisament el gremi del taxi tem que el Tribunal Suprem desencalli el reconeixement (o no) de milers de llicències que actualment té bloquejades, a l’espera de la sentència del TJUE. I si bé les regulacions autonòmiques i municipals continuaran temporalment vigents, això pot traduir-se en una ‘invasió’ d’Ubers i Cabifys dedicats als viatges interurbans. Per això Élite Taxi ja ha anunciat mobilitzacions per pressionar l’Executiu central i que tanqui amb una nova regulació aquesta via. 

Possible reforç a la gran empresa

El sector assumeix que la nova llei serà més liberalitzadora que l’existent. «Després d’aquesta sentència, el regulador espanyol haurà d’adaptar la normativa perquè el nombre de llicències sigui determinat en funció de les necessitats de mobilitat dels ciutadans i el compliment dels objectius de sostenibilitat i no partint dels interessos de la minoria més radical del taxi», ha declarat el portaveu de la patronal Unauto-VTC, José Manuel Berzal.

Notícies relacionades

«El sector de la VTC celebra aquesta sentència, que no fa sinó que demostrar que la regulació d’algunes regions espanyoles és contrària al dret espanyol i europeu, i ens col·loca a la cua de molts països de la regió en matèria de mobilitat i sostenibilitat», ha valorat, per la seva banda, el portaveu de l’altra patronal, Feneval VTC, Ignacio Manzano.

Menys restriccions a les VTCs beneficiaran en gran manera els gegants del sector. I és que a més llicències en circulació, menys valen les que ja ho estan ara en un mercat més restringit. Actualment, segons fonts coneixedores d’aquest, vuit de cada 10 llicències de VTC pertanyen a grans empreses que es valen de les aplicacions d’Uber i Cabify per oferir els seus serveis. Els primers hi posen el cotxe, el conductor i la llicència, i els segons, l’algoritme i els clients.  

Temes:

VTC Taxis