Canvis en el marc legal

Set països de la UE reclamen prudència davant la reforma del mercat elèctric

  • El grup encapçalat per Alemanya i Holanda adverteix que els ajustos han de ser «específics» i que no han d’adoptar-se en mode crisi

  • La Comissió Europea, segons el seu calendari de treball, presentarà la proposta el pròxim 14 de març

Set països de la UE reclamen prudència davant la reforma del mercat elèctric

JOHANNA GERON / REUTERS

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Si no hi ha canvis d’última hora a l’agenda, la Comissió Europea presentarà l’esperada reforma del disseny del mercat elèctric europeu, que està funcionant amb les mateixes regles des de fa més de 20 anys, el pròxim 14 de març. Brussel·les va llançar oficialment el debat a mitjans de gener i des d’aleshores són nombrosos els països que han transmès la seva posició i línies vermelles. Espanya es va anticipar a principis de gener abans que l’Executiu comunitari obrís la consulta pública, demanant una reforma en profunditat. Alemanya, Holanda, Dinamarca, Estònia, Letònia, Finlàndia i Luxemburg se sumen ara al debat i en una carta conjunta adverteixen que qualsevol canvi en el disseny ha de ser «específic» i estar acompanyat d’una avaluació d’impacte.

La postura d’aquests set països augura, una vegada que la proposta arribi a la taula dels governs europeus a partir de mitjans de març, una negociació difícil i complicada. Els set països, que l’octubre del 2021 ja van firmar una altra carta rebutjant la reforma del mercat elèctric que defensava el Govern de Pedro Sánchez, parteixen de la base que el mercat elèctric europeu ha provat la seva resiliència i ha generat «enormes beneficis» durant l’última dècada, inclosos «preus majoristes més baixos, una seguretat més gran en el subministrament i una integració a gran escala de les energies renovables». 

Per això la seva aposta continua sent la de prudència i ajustos limitats. «Qualsevol reforma que vagi més enllà d’ajustos específics del marc existent ha d’estar avalada per una avaluació d’impacte en profunditat i no ha d’adoptar-se en mode crisi», avisen en la missiva publicada pel Govern danès. Els set països del nord d’Europa reconeixen que el sistema elèctric europeu ha patit aquest últim any una triple «crisi excepcional» per la guerra energètica de Rússia, la limitada aportació de l’energia nuclear i l’escassa generació hidroelèctrica a causa de les escasses pluges. Tot això ha portat a un subministrament de gas més reduït, preus de l’electricitat elevats i una alta volatilitat que ha posat sota pressió llars i empreses. 

Lliçons del passat

Europa, afirmen, ha de treure lliçons de l’any passat però al fer-ho no ha de perdre de vista quin ha de ser el gran objectiu: mantenir els ambiciosos objectius climàtics i energètics a mitjà/llarg termini mentre es manté la seguretat del subministrament a preus abordables. «És crucial que els intents d’abordar el desafiament dels preus assequibles de l’electricitat i la seguretat del subministrament no posin en perill els esforços de descarbonització i el bon funcionament del mercat de l’electricitat», avisen a la Comissió. 

Notícies relacionades

Els set insisteixen que la reforma que plantegi Brussel·les s’ha de guiar per cinc principis. En primer lloc, permetre continuar integrant els mercats elèctrics, impulsar les capacitats d’interconnexió i eliminar barreres a la integració. També avisen que és necessari salvaguardar i millorar les inversions en la transició verda –estimades en 487.000 milions d’euros anuals entre el 2021 i el 2030– i es mostren «escèptics» davant la limitació dels anomenats ‘beneficis caiguts del cel’ a les empreses energètiques introduït per Espanya, tot i que no esmenten el Govern, perquè «podria comprometre la confiança dels inversors en les necessàries inversions». 

Pactes voluntaris

A més, reclamen mercats a curt termini més eficients. «Els mercats eficients de curt termini basats en la fixació de preus marginals proporcionen una base sòlida per aconseguir preus eficients que proporcionin enviaments adequats i incentius per a un sector elèctric descarbonitzat», assenyalen els set països que també recolzen els acords contractuals a llarg termini, com els acords de compra d’energia i els contractes per diferències, perquè ofereixen més seguretat als inversors. Aquests pactes, no obstant, hauran de continuar sent voluntaris i centrar-se només en les energies renovables, en contra de la postura de països com Espanya, que volen un desplegament generalitzat. La missiva també advoca per incloure mesures per reforçar la protecció dels consumidors de manera que puguin tenir la possibilitat d’elegir contractes variables o fixos i reduir les barreres d’entrada al mercat de nous participants com comunitats energètiques facilitant que els mateixos consumidors s’agrupin i distribueixin la seva producció a petita escala.