Plataformes digitals

Nova denúncia contra Uber per repartir amb falsos autònoms

  • L’Associació Unificada de Riders (AUR) recorre a la ‘policia laboral’ de Madrid al considerar que la multinacional incorre en un frau davant la Seguretat Social

Nova denúncia contra Uber per repartir amb falsos autònoms
1
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Associació Unificada de Riders (AUR), un grup de repartidors associats que operen per a diferents aplicacions, ha cursat una denúncia contra Uber Eats davant la Inspecció de Treball per presumptament donar feina a falsos autònoms. Des de l’entitat consideren que el nou model d’Uber, implementat després de l’entrada en vigor de la ’llei Rider’, «continua imposant una falsa prefixació de tarifes», «penalitzant els rebutjos» de comandes i tot això vulnera el principi d’autonomia entre les parts, segons explica el president d’AUR, Fernando Roan. Uber, a preguntes d’aquest mitjà, no ha volgut fer declaracions.

La conflictivitat a les plataformes digitals de repartiment no ha acabat amb l’entrada en vigor de la ‘llei Rider’, fins al punt que en ‘apps’ com Uber Eats ha augmentat. Mentre Glovo va decidir mantenir el seu model de flotes d’autònoms malgrat l’aprovació de la nova normativa –que estableix la presumpció de laboralitat per als riders’–, altres com Uber es van passar a operar amb flotes subcontractades i al cap d’uns mesos van tornar a habilitar el canal d’autònoms.

Notícies relacionades

Des de la multinacional van manifestar que en aquesta segona ocasió el seu model sí que complia escrupolosament la legalitat i es respectava l’autonomia dels repartidors, a diferència de la primera etapa, quan la Inspecció de Treball va arribar a sancionar la companyia per donar feina a falsos autònoms. Ara des d’Uber al·leguen que els repartidors tenen la possibilitat de fixar les seves pròpies tarifes, cosa que els concedeix una plena autonomia.

Diferent opinió tenen des d’AUR, que reclamen poder exercir des d’una «autonomia plena» i no amb les condicions actuals. Doncs en la seva denúncia al·leguen que l’aplicació penalitza aquells repartidors que declinin comandes si aquestes no els semblen rendibles. Un element que, si quedés demostrat per la Inspecció de Treball, podria ser prova de laboralitat, com ja ho va ser en anteriors actuacions en el cas d’Uber i altres ‘apps’ del sector, com Glovo o Deliveroo.

Temes:

Uber