Plataformes digitals

El desacatament d’Uber a la ‘llei Rider’ provoca 103 acomiadaments en una de les seves subcontractes

  • L’empresa de repartiment rescindeix el seu contracte amb Shargo, que inicia un ero per acomiadar part de la seva plantilla

El desacatament d’Uber a la ‘llei Rider’ provoca 103 acomiadaments en una de les seves subcontractes

JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La decisió d’Uber Eats d’esquivar la ‘llei Rider’ i tornar a repartir amb treballadors autònoms comença a deixar conseqüències. Una de les seves subcontractes, Shargo, ha iniciat un expedient de regulació d’ocupació (ero) per acomiadar 103 repartidors que fins ara feien entregues per a l’aplicació de les motxilles verdes, segons ha pogut confirmar EL PERIÓDICO per treballadors afectats. L’estratègia d’Uber és disminuir la seva plantilla mitjançant subcontractes i multiplicar-la per la via dels autònoms, ja que que li suposen menys costos i li permet tenir més ‘riders’ en moviment a costa que siguin aquests els que es paguen la Seguretat Social, les vacances i les baixes.

El sector del repartiment a domicili està en constant transformació. La mateixa setmana que Lola Market –propietat de Glovo– anunciava que tancava la seva aplicació, transferia la seva cartera de clients a Glovo i desconnectava els ‘riders’ autònoms que hi pedalaven, mentre que Shargo remetia una carta a la seva plantilla iniciant el període de consultes. 103 treballadors seran cessats un cop acabi l’ero. 79 a Catalunya, 12 a Madrid, sis a València, tres a Aragó i tres a les Balears, segons detallen fonts coneixedores del procés.

Fonts consultades d’Uber no neguen que la seva estratègia actual passa per alleugerir els seus vincles amb les subcontractes per recolzar el pes de la seva operativa en els autònoms. Però també insisteixen que no abandonaran del tot aquest canal de repartiment. El 7 de setembre, la direcció de la multinacional va decidir tornar a repartir amb autònoms. I és que, després d’un any i un mes acatant la ‘llei Rider’ i la presumpció de laboralitat que estableix envers els repartidors, Uber va considerar que no podia competir en aquelles condicions amb Glovo, l’altra gran firma del sector que en cap moment ha deixat d’operar amb ‘riders’ autònoms malgrat la nova normativa i les successives sancions d’Inspecció de Treball. 

«¿Hem de seguir l’exemple de Glovo?»

Uber va al·legar competència deslleial –motiu pel qual Glovo ha sigut denunciada aquest dijous davant la CNMC– i ha recuperat la seva operativa d’autònoms. «¿Hem de seguir l’exemple de Glovo i treballar amb autònoms per poder competir en igualtat de condicions?», va preguntar per carta la directora general d’Uber Eats a Espanya, Courtney Tims, a la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz. La resposta final ha sigut sí.

I aquesta decisió ha repercutit directament en l’activitat de les seves subcontractes, que estan recol·locant o acomiadant una part de la seva plantilla. És el cas de Shargo, que ha iniciat un ero de 103 repartidors. EL PERIÓDICO ha intentat en diferents ocasions posar-se en contacte amb la companyia, que no ha respost a les seves preguntes.  

Notícies relacionades

Shargo ha sigut fins ara una de les diverses subcontractes que han sostingut durant el primer any de ‘llei Rider’ l’operativa d’Uber, al costat d’Adecco, Randstad, Delivers i Stuart, entre d’altres. No obstant, el canvi de paradigma ha debilitat el seu rol dins de l’activitat de la multinacional. La direcció està a expenses de si Inspecció de Treball inicia o no actuacions per determinar si incompleix la llei per tornar a operar amb autònoms, si bé poden pasar anys fins que hi hagi una acta en ferm sobre això, com està passant amb Glovo.

Actualment encara no hi ha cap acta d’Inspecció de Treball que determini que la firma de repartiment està incomplint amb l’actual legislació i presumiblement tampoc arribarà fins ben entrat l’any que ve. Una demora que juga a favor de les companyies i que Uber ha aprofitat per recuperar la seva vella operativa i mirar d’ampliar el seu nombre de clients i la seva quota de mercat.