Comptes públics

¿Què és el sostre de despesa? ¿Per a què serveix?

El límit dels recursos que poden dedicar les administracions a desenvolupar les seves polítiques permet començar a elaborar els Pressupostos

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en A més de El Periódico, vaig treballar de 1989 a 1990 a La Economía 16, com a responsable d'Economia en el Diari de Barcelona, de 1989 a 1990; a la secció de Economía de TVE Catalunya de 1987 a 1989, a Antena 3 de Radio, de 1985 a 1987 i al Diari Menorca, de 1983 a 1985 i Radio 80-Menorca. A més de la llicenciatura en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (1992-1986), ting un posgrau en direcció general (PDG) 2011-2012y un curs de Màrketing Digital y Xarxes Socials per la EAE Business School

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El denominat sostre de despesa és el límit legal de crèdit pressupostari per a un exercici. En resum, és la despesa màxima que poden portar a terme el conjunt de les administracions públiques. L’aprova el Consell de Ministres i posteriorment l’ha de validar el Congrés dels Diputats. Aquest element, juntament amb el quadro macroeconòmic, que dibuixa el context de creixement, inflació o dèficit sobre el qual s’han d’edificar els comptes públics, suposa el tret de sortida per a l’elaboració dels Pressupostos Generals de l’Estat. El previst per al 2022 ascendeix a 196.142 milions, segons el sostre de despesa aprovat pel Consell de Ministres. El de l’exercici actual va arribar a una cota històrica de 196.097 milions gràcies als 26.000 milions previstos pels fons europeus Next Generation, inclosos per primera vegada.

¿Què inclou?

Aquest concepte inclou la despesa no financera, és a dir, en queden fora els relatius al pagament de deute o crèdits o la Seguretat Social. Aquesta quantitat és el màxim que podran gastar els ajuntaments, les comunitats autònomes i l’Administració central. L’aprovat per al 2021 ha sigut fins ara el més elevat de la història, a l’incorporar part de les ajudes dels fons europeus Next Generation, dels quals a Espanya corresponen 140.000 milions fins al 2026, gairebé 70.000 dels quals a fons perdut. Gràcies a aquests recursos, el sostre de despesa es va situar per a l’exercici actual en 196.097 milions d’euros, amb un augment del 53,7%.

En realitat, el sostre de despesa comparable en termes homogenis amb l’exercici anterior per al 2021 és de 136.779 milions d’euros, un augment del 7,2%. Però una vegada incloses les transferències extraordinàries realitzades a les autonomies i a la Seguretat Social, va augmentar el 32,3%, fins als 168.661 milions, i, amb 26.000 milions dels fons europeus va arribar a 196.097 milions d’euros, un augment del 53,7%. El mateix passa amb el del 2022: Sense comptabilitzar els fons europeus ascendeix 169.787 milions, amb una lleugera alça. A més, s’hi afegeix una transferència de 18.396 milions per a la Seguretat Social. I, finalment, 25.622 milions dels fons europeus, a més de 733 milions del fons React que van a Sanitat.

¿Com es regula?

El sostre de despesa es recull en la llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, aprovada pel Govern del PP. L’article 30 d’aquesta norma és el que el regula i estableix que s’ha d’aprovar pel Govern abans de l’1 d’agost de cada any. La llei esmentada també estipula que serà el Ministeri d’Hisenda el que informarà el Consell de Política Fiscal i Financera sobre el límit de despesa no financer del Pressupost de l’Estat.

La norma també recull el camí d’estabilitat pressupostària a l’article 15 –que també és un instrument de control sobre el deute i el dèficit–. A diferència del que passa amb el sostre de despesa, en aquest cas, s’esmenta expressament la necessitat que passi pel Congrés –«el Congrés dels Diputats i el Senat es pronunciaran aprovant o rebutjant els objectius proposats pel Govern», segons recull la norma–.

Notícies relacionades

En tot cas, per al 2021 i 2022 no regeixen les regles fiscals de dèficit, deute i despesa pública, tal com va autoritzar Brussel·les per combatre els efectes de la pandèmia. Això significa que no hi ha un objectiu de dèficit a complir, tot i que sí unes taxes de referència.

¿Com es calcula?

Una vegada que el ministeri d’Hisenda disposa d’una previsió dels ingressos amb què comptarà amb la recaptació d’impostos i taxes i altres vies d’obtenció de recursos, farà una estimació de quant poden gastar les administració tenint en compte l’objectiu o referència de dèficit que existeixi, és a dir el desfasament entre les despeses i els ingressos. En els Pressupostos del 2021 i fins al 2026, a més dels ingressos procedents dels impostos o vendes d’actius, una part molt important estarà formada pels fons europeus.