Logística aèria sense riscos

  • Abionica desenvolupa un sistema per transportar paquets de forma segura amb drons 

Logística aèria sense riscos

Héctor Fuentes

3
Es llegeix en minuts

Diuen que el futur de la logística passa inevitablement pels drons, i, de fet, el somni de la Unió Europea és que aquests dispositius es puguin utilitzar de forma habitual el 2035 per al transport i entrega de paquets, pels avantatges que comportarien quant a estalvi de combustibles i sostenibilitat. L’activitat està permesa des del 31 de desembre del 2020, però la realitat és que les limitacions tècniques estan impedint que es pugui portar a la pràctica, almenys a una escala significativa. I aquí és on entra en joc l’empresa del sector aeronàutic Abionica Solutions, ubicada a les instal·lacions de Districte Digital a Alacant, que està treballant en el desenvolupament d’una solució que permeti als drons sobrevolar de forma segura els entorns urbans.

El projecte en el qual es troba immers Abionica Solutions l’ha finançat amb 1,5 milions d’euros el Ministeri de Ciència i Innovació, a través del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI). Està previst que es pugui desenvolupar fins al 2023 en col·laboració amb la companyia càntabra TTI Nord, la catalana Catuav i la madrilenya Temai Ingenieros.

¿I quina és la realitat des de la qual es parteix? El gerent de la firma alacantina, Antonio Bedmar, destaca que tothom «està apostant pel transport de paqueteria amb drons. Es tracta de construir carreteres en l’aire, i donar així forma a una activitat que té futur i un enorme potencial. El problema és que es tracta d’un mercat que en aquests moments no té productes madurs, perquè venen de l’aeromodelisme i no són segurs a causa dels seus components de baixa qualitat».

La principal dificultat, afegeix Bedmar, és que els drons «no tenen ulls. Per això, l’objectiu del projecte en el qual estem treballant és que siguin capaços de detectar els obstacles que puguin aparèixer al seu voltant i, alhora, dissenyar rutes alternatives. D’aquesta forma, reduirem al màxim el risc de col·lisió».

El responsable d’Abionica Solutions en posa com a exemple les aeronaus tripulades. «Els que les piloten –remarca– estan entrenats per veure altres naus i evitar-les, però el problema en el cas dels drons és que no hi ha ara mateix tecnologia perquè puguin fer el mateix. Es podria recórrer a un radar, però és massa gros per a uns dispositius que, en línies generals, són de petit format».

La solució en la qual es treballa està basada en algoritmes, «però –matisa Bedmar– demostrant que sempre funciona». Del que es tracta, afegeix, és de desenvolupar un sistema sota estàndards aeronàutics, de manera que els drons siguin capaços de volar en entorns urbans o, el que és el mateix, per sobre de les persones, sense risc que es produeixin accidents. També als voltants dels aeroports, on haurien de conviure amb els avions. «És el pas d’una joguina a una cosa seriosa, de manera que l’autoritat estigui satisfeta amb els resultats i la logística no tripulada amb drons es converteixi en una realitat a tots els efectes», emfatitza.

Notícies relacionades

En aquests moments hi ha 45 ciutats que contemplen autoritzar el transport de paqueteria aèria abans del 2030, entre les quals València, però estan esperant que la tecnologia estigui prou desenvolupada. «Tant de bo Alacant també s’incorpori a aquesta iniciativa, que, sens dubte, és el futur», remarca Antonio Bedmar.

El gerent és el pilar sobre el qual s’assenta Abionica Solutions, a causa de la seva dilatada experiència en el sector de l’aeronàutica i les naus no tripulades. Després del contratemps de la pandèmia, el 2021 van quadruplicar la facturació i van duplicar la plantilla, fins a arribar les 14 persones actuals. Aquest exercici se n’hi incorporaran quatre més.

Temes:

actius