Carburants

Hisenda tem que el descompte de la gasolina i el dièsel costi 600 milions més del previst

El Govern augura que el cost públic de la rebaixa de combustible es pot disparar fins als 2.000 milions d’euros, davant els 1.400 milions previstos a l’inici de la guerra

Hisenda tem que el descompte de la gasolina i el dièsel costi 600 milions més del previst
2
Es llegeix en minuts
David Page
David Page

Periodista

ver +

El Govern central va incloure en el macrodecret de mesures contra l’impacte de la guerra el descompte directe de 20 cèntims per litre de combustible per a tots els conductors. L’Executiu va optar per la rebaixa generalitzada com a via per aplicar-la de manera immediata, amb rebaixes directes en el preu final per alleujar el cop per als clients –particulars i professionals– en plena escalada dels preus dels carburants.

El Govern central ja va anticipar que el cost per a les arques públiques de costejar 20 cèntims de cada litre de combustible que es vengués a Espanya seria milionari. Les previsions governamentals quan es va aprovar el macrodecret, a finals de març, contemplaven que subvencionar el descompte indiscriminat costaria 1.423 milions d’euros en els tres mesos en què en principi estarà en vigor la mesura. Però ara l’Executiu ja augura que el cost pot acabar sent molt més gran.

El Ministeri d’Hisenda augura que la factura que assumirà el pressupost públic es pot acabar situant finalment entre el 1.700 i els 2.000 milions d’euros fins al 30 de juny. Això és, entre 300 i 600 milions del previst quan es va articular en un trimestre. Així ho va reconèixer la ministra María Jesús Montero en una entrevista amb la cadena SER, justificant que la factura final «és variable en funció del consum» de combustible que s’acaba realitzant.

Montero va admetre que el «cost fiscal de la mesura serà molt important» i va anticipar que el Govern central no pretén mantenir la mesura sine die. «Mentre persisteixin les circumstàncies [de crisi energètica] el Govern anirà acompanyant amb mesures. [...] Hem de ser capaços d’ajudar les famílies i de contenir la inflació. Però si es manté molt temps la situació, la mesura hauria de ser més selectiva en funció de les necessitats» dels beneficiaris.

Canvis en el descompte

Des del Govern central, en les últimes setmanes s’ha apuntat la possibilitat d’eliminar el descompte –que va entrar en vigor l’1 d’abril i ho estarà fins al 30 de juny– o modificar-lo si es constatava que no estava sent eficaç, i l’Executiu també ha deixat oberta la porta a reconvertir-lo més endavant en un descompte que es repartiria en funció de la renda del consumidor si la crisi energètica i els alts preus de la gasolina i el gasoil es prolonguen i es fa necessari ampliar el recolzament als conductors.

Notícies relacionades

El repartiment generalitzat del descompte de 20 cèntims per litre per a tots els clients i en tots els proveïments, amb independència del nivell de renda del consumidor i de la intensitat en l’ús dels vehicles, ha rebut crítiques per ser regressiva: al ser general, beneficia més les rendes altes. El mateix Banc d’Espanya s’ha mostrat crític amb aquest tipus de mesures de recolzament amb caràcter indiscriminat, i aposta per dirigir les ajudes als més vulnerables o als més afectats, i a més ha alertat que la rebaixa de 20 cèntims està beneficiant més les llars de rendes altes.

La vicepresidenta i ministra d’Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, ha anticipat que l’Executiu estudiarà l’efectivitat de totes les mesures de recolzament aprovades en el macrodecret de la guerra i que s’eliminaran o modificaran les que no estiguin sent eficaces. Calviño ja arribat a anar més enllà i ha amenaçat de posar fi al descompte de 20 cèntims per litre de combustible si es constata que algunes petroleres estan apujant els preus del carburant per absorbir la rebaixa i, a la pràctica, anul·lar-la.

Temes:

Benzina Hisenda