Indústria automòbil
Stellantis, a l’espera d’Espanya, inverteix més de 14.500 milions en almenys set països
Governs regionals i estatals recolzen el fabricant amb 2.600 milions
El Canadà, últim país a donar ajudes: 772 milions per a dues plantes
El PERTE (Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica) per al vehicle elèctric i connectat avança a Espanya i Stellantis, l’empresa que té la factoria més productiva –segons dades de l’any passat– a Vigo, continua lluitant perquè els seus projectes no es quedin fora. Està en joc el futur de les tres plantes al país (Balaídos, Figueruelas i Villaverde), que necessiten fer un salt tecnològic per a la fabricació dels cotxes electrificats amb una de les plataformes impulsades pel grup que dirigeix Carlos Tavares, les denominades STLA. No obstant, mentre el projecte per a la fàbrica de bateries del Volkswagen avança en direcció a Sagunt (València), amb nous models ja anunciats per a les seves instal·lacions al país, les relacions de Stellantis amb el Govern continuen estancades. A l’espera d’un pas endavant –o enrere– des de la Moncloa, el grup avança, mentrestant, amb els seus plans d’inversió global anunciats. Això sí, lluny del territori espanyol. Des de l’estiu de l’any passat, la multinacional ha anunciat més de 14.500 milions d’euros en gigafactories de bateries i remodelacions de plantes en almenys set països, de la mà sempre del suport dels governs estatals i regionals, que arriben a un valor de més de 2.600 milions. L’últim a sumar-s’hi, el Canadà: el primer ministre, Justin Trudeau, va posar sobre la taula una alfombra vermella de 772 milions en ajudes per adaptar als nous temps les factories de les ciutats de Windsor i Brampton.
La decisió –o «imposició», segons Tavares– dels països d’acabar amb els motors a combustió va impulsar una revolució de l’automoció cap al vehicle elèctric. A més de l’avenç tecnològic necessari, aquesta transició necessita, sobretot, bateries. Per això els fabricants van començar a impulsar les gigafactories i Stellantis es va unir a TotalEnergies per crear Automotive Cells Company (ACC).
La ‘joint venture’ (a la qual més tard es va afegir Mercedes-Benz) va iniciar una escalada d’inversions per cobrir la demanda que tindran les plantes de Stellantis. Les primeres van ser anunciades per a França (una instal·lació pilot a Nersac i la factoria a Billy-Berclau / Douvrin) i Alemanya (Kaiserslautern), amb una tercera que va recaure finalment en Itàlia (Termoli) després de descartar Espanya. Amb una projecció per invertir 2.000 milions en cada una, per a les dues primeres ACC va aconseguir 1.300 milions en ajudes dels governs i de la UE, mentre que per a la tercera l’Executiu italià va concretar 369 milions.
Espanya, amb tres fàbriques, es va quedar en la llista d’espera de cara al futur, de manera que ha sorgit un estira-i-arronsa en els mitjans entre el Govern i Tavares a costa del PERTE, ja que el lusità al·legava que no hi va haver contactes. Sí que n’hi va haver, en canvi, amb el Canadà. A més de la inversió per a les plantes presentada a so de bombo i platerets aquesta setmana, el país nord-americà va recolzar l’ACC per a una gigafactoria de 3.900 milions a Windsor. L’import de l’ajuda és confidencial, però la ciutat sí que hi va aportar 107 milions.
Plataformes
Aquestes ajudes governamentals van arribar també per a la remodelació de les plantes de producció, que necessiten accedir a les plataformes industrials per a vehicles 100% elèctrics impulsades per Stellantis, les STLA, perquè així continuïn arribant nous models.
A diferència d’Espanya, que amenaça de deixar fora d’aquest procés la planta de Vigo per la rigidesa de les bases del PERTE, altres països sí que han mogut fitxa, igual que Stellantis. A França, les factories de Sochaux i Rennes ja han aconseguit una de les plataformes, la STLA Medium, els vehicles de la qual tindran una autonomia de 700 quilòmetres. Per això en el primer cas es van invertir 200 milions d’euros, segons va explicar en una entrevista amb l’emissora France Info el responsable de la planta, Christophe Montavon; en el segon, en l’últim trimestre de 2021, es van comprometre 152 milions. En els dos casos, les ajudes governamentals no van ser revelades.
Notícies relacionadesSí que es coneixen les aportacions en les inversions més recents, tant a la planta de Kragujevac (Sèrbia) com a les de Trnava (República Txeca) i Ellesmere Port (Regne Unit). El Govern serbi va aportar 48 dels 190 milions que s’invertiran en la planta, que utilitzarà una STLA Small (autonomia de 500 quilòmetres); el txec, més de 15 milions en els 180 que va rebre Trnava el curs passat per a una nova plataforma encara no concretada. Els britànics van entregar 35 milions d’euros dels 120 per a la transformació d’una factoria que, a més, acollirà part de les furgonetes elèctriques que es fabriquen a Vigo.
Totes les inversions oscil·len entre els 120 i els 190 milions, que és precisament la quantitat que persegueix la planta de Vigo per accedir a aquestes noves plataformes que substitueixin les modulars EMP-2 (per als vehicles comercials lleugers) i CMP–eCMP (per al Peugeot 2008). Competirà també amb les del mateix grup, com la de Figueruelas, a Saragossa, que precisament aspira a aconseguir 200 milions per aconseguir una de les STLA i confirmar l’adjudicació del Peugeot e-208 i el nou Lancia Ypsilon.
Sánchez recolza a Sagunt la «gigafactoria» de Volkswagen
El grup Volkswagen i tots els socis del pla ‘Future: Fast Forward’ van registrar ahir el projecte per optar a les ajudes del PERTE per al vehicle elèctric i connectat. Un total de 62 empreses nacionals, d’11 comunitats autònomes, de les quals el 61% són pimes, treballaran juntes amb l’objectiu de «convertir Espanya en un hub del vehicle elèctric a Europa».
Els principals objectius d’aquesta iniciativa són l’electrificació de les plantes de Martorell (Barcelona) i Landaben (Navarra) i la creació de la gigafactoria de bateries ja concretada per a Sagunt, a València. Allà ha acudit el president del Govern, Pedro Sánchez, per mostrar suport a la iniciativa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Sorteig Extraordinari de Nadal On ha tocat el Gordo de Nadal 2025: el primer premi cau a la zona més castigada pels incendis de l’estiu
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 79432, primer premi, el Gordo de la Loteria de Nadal 2025
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
