Preu del carburant

Repsol i Cepsa canvien la seva rebaixa i assumeixen que Hisenda carregarà amb 20 cèntims en les seves vendes

Hisenda no aclareix si comparteix la interpretació que fan les companyies sobre el finançament de la mesura i si la seva estimació de cost de 1.423 milions per al pressupost públic incloïa assumir els 20 cèntims a les gasolineres dels grans grups

3
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez
David Page

El primer dia en què s’aplicaven els descomptes de 20 cèntims aprovats pel Govern central en el preu dels combustibles per combatre l’escalada de pujades a moltes gasolineres s’han produït grans cues de cotxes i algunes fins i tot han tancat fins a adaptar la seva operativa. Al caos a les estacions de servei s’hi suma un inesperat embolic sobre qui carregarà amb el cost dels descomptes i que anticipa un xoc entre l’Executiu i les grans petroleres.

Amb caràcter general, el Govern central assumeix el cost íntegre dels 20 cèntims per litre de tota mena de combustibles amb càrrec al pressupost públic, per no provocar un cop en els comptes de milers de les petites gasolineres. Però es donava per fet que a les tres grans petroleres del mercat espanyol –Repsol, Cepsa i BP– se’ls obligava a carregar amb 5 cèntims d’aquest descompte i els comptes públics aportarien els 15 cèntims restants.

El macrodecret de mesures contra l’impacte econòmic de la guerra contemplava que els grups amb refineries i amb una facturació anual per sobre de 750 milions d’euros (en la pràctica, només Repsol, Cepsa i BP) estaven obligats a realitzar una prestació patrimonial a Hisenda de 5 cèntims d’euro per cada litre de combustible venut fins al 30 de juny com a part del descompte imposat pel Govern central. I, amb això, l’erari públic només aportaria 15 del total de 20 cèntims rebaixats als conductors.

Repsol i Cepsa han anunciat aquest divendres canvis en les rebaixes addicionals aplicades des de fa dies a les seves prop de 4.800 gasolineres. Uns canvis que serveixen, d’una banda, per ampliar els descomptes finals de què es beneficiaran els clients i que, d’una altra, poden portar que el Govern carregui íntegrament amb 20 cèntims de descompte també per a la xarxa d’estacions de les dues petroleres espanyoles més grans.

Les dues petroleres assumeixen que el text del reial decret aprovat aquesta setmana obliga el Govern a assumir els 20 cèntims de descomptes a la seva xarxa de gasolineres i no només els 15 cèntims que, en principi, havien de suportar en el cas de les vendes de les grans petroleres.

Fonts d’Hisenda no aclareixen si el Govern tenia previst traslladar la rebaixa íntegra dels 20 cèntims al pressupost públic o si es tracta d’una interpretació inesperada assumida per les companyies. L’Executiu central tampoc confirma que en la seva estimació de 1.423 milions d’euros d’impacte dels descomptes per als comptes públics està elaborada contemplant carregar amb 15 o amb 20 cèntims en les vendes dels grans grups.

La interpretació que fan les grans petroleres sobre el repartiment del cost de les mesures ha agafat per sorpresa tot el sector energètic, que assumien que en el cas dels grups més grans hi hauria un repartiment de 15 cèntims per al pressupost públic i de 5 per a les companyies.

Descomptes ampliats

Repsol i Cepsa han anunciat aquest divendres l’aplicació d’un descompte addicional de 5 cèntims per a tots els conductors i de 10 cèntims per als clients adherits a programes corporatius de fidelització, que s’afegirien als 20 cèntims que aporta el Govern. Amb això, la rebaixa final de què es beneficiarien els conductors ascendeix a entre 25 i 30 cèntims depenent de si pertanyen o no als programes de fidelització de les companyies.

Notícies relacionades

El reial decret aprovat pel Govern central estableix que «no estaran obligats a satisfer l’esmentada prestació patrimonial [els 5 cèntims de descompte addicional] els operadors que es comprometin a realitzar de forma inequívoca un descompte en les vendes dels productes a què es refereix l’apartat 3 d’aquest article [d’almenys 5 cèntims] als consumidors finals, directament o a través de les instal·lacions de subministrament de combustibles i carburants a la menuda de la seva xarxa de distribució».

El macrodecret contempla que en les vendes en què les companyies hagin de realitzar aquesta prestació patrimonial de 5 cèntims, el Govern hi aportarà 15 cèntims. Però Repsol i Cepsa interpreten que amb els seus descomptes addicionals ja no han de fer la prestació patrimonial, així que la càrrega per al Govern serà de 20 cèntims.