Guerra a Ucraïna

La sagnia de la pesca fresca gallega: dos milions diaris en pèrdues

L’efecte de les aturades i la paràlisi de flotes deixen en blanc la jornada de subhastes en llotges | Els frigorífics estimen les pèrdues en 20.000 euros diaris | La indústria exigeix un «corredor alimentari» per als repartiments

La sagnia de la pesca fresca gallega: dos milions diaris en pèrdues
4
Es llegeix en minuts

És mig matí a la dàrsena del mercat pesquer de Vigo. Davant la bullícia habitual d’un dimarts, només fan acte de presència tres contenidors d’escombraries i un parell de furgons apagats. Ni un sol camió a les trenta boques de càrrega que distribueixen milers de quilos de peix que surten de Beiramar a tots els racons d’Espanya. No és festiu, és guerra i por. «Les empreses de transport van prendre la decisió de no circular i no fer la distribució de la mercaderia. Avui [per ahir] no ha sortit producte d’aquí». La gerent de l’Associació de Comercialitzadors del Puerto de Vigo (Acopevi), Marisol Landriz, va ser rotunda: «Tenen por dels piquets, a Andalusia ja no van poder entregar dilluns. Ara mateix tenim el risc que ens vingui de tornada un camió des de Granada». Són uns 18.000 quilos de peix perible que es convertirien en pèrdues netes. Només ahir, i només a O Berbés, van quedar sense distribuir unes 100 tones de productes procedents del calador de Gran Sol –estaven fixades descàrregues dels pesquers ‘Patricia Marta’, ‘Puenteareas Uno’ i ‘Manuel Laura’–, sense comptar amb espècies d’importació, altres caladors, fondària o marisc. En suma, la pesca fresca gallega va deixar aturat un volum de negoci d’1,5 milions d’euros. Amb les pèrdues dels frigoristes, la factura ronda els dos milions diaris.

S’ha produït de forma sobtada una concatenació de factors que ha portat el sector a una situació límit. En primer lloc, l’escalada sense fi dels preus del gasoil, que ha passat de 0,44 euros de mitjana el litre (en tot el 2021) a superar els 1,15. A continuació, els amarratges en cadena de flotes de cèrcol o arts menors, al qual seguiran, com va avançar Faro, barcos de caladors de Gran Sol, el Pacífic o l’Índic. L’aixeta es va obrir completament aquesta setmana, amb una vaga convocada per petits col·lectius del transport a Espanya. Amb un baix seguiment en les primeres hores, va ser la recrudescència de matinada de l’acció dels piquets el que va deixar als camions als pàrquings. «En un context de vaga les pòlisses d’assegurança no queden vinculades. No et cobreix un cop, les rodes o la càrrega. El risc de transportar mercaderia és molt gran», explica el director de Compres de Frigorífica Botana, Efrén González. La companyia, adscrita a Afripex (Associació de Frigorífics de Pesca Extractiva a Vigo), pot transformar 250 tones diàries, si és que rep peix.

Notícies relacionades

«Ara començava per a nosaltres la campanya de l’anxova i la xarda. El cèrcol no surt, i amb les altres coses no ens deixen treballar», complementa el president de l’empresa de Vigo Frigoríficos Iberport, Manuel Fernández. «Estem suportant pèrdues, és una ruïna». En tots dos casos, com passa amb moltes companyies dependents del sector pesquer, els acords que subscriuen en matèria de transport són amb pimes o autònoms. «Ha passat el tarannà al nord (Ondárroa) de 1.100 a 1.800 euros, ho entenc», aprofundeix Fernández. També Botana ha pactat una millora en els seus. «¿Per què hem de patir nosaltres pel que no estan pagant les grans distribuïdores? No tot això ho ha d’arreglar el Govern. Hi ha multinacionals que van firmar acords amb empreses de transport i ara aquestes perden diners. Nosaltres paguem els plats trencats, és injust», lamenta el seu responsable de Compres.

Les fàbriques recorren a estoc: «La matèria primera s’acabarà en dies»

De moment, el transport per carretera no abandonarà les campes d’aparcament «si no disposen del reforç i garantia que minimitzi el risc que estan patint», van apuntar des de la Cooperativa d’Armadors de Vigo (Arvi) i Acopevi, que exigeixen «un corredor alimentari que permeti el pas de transportistes amb productes pesquers frescos, que, per la seva condició de peribles, han de ser venuts en temps i forma, per evitar la ruïna dels pescadors i comercialitzadores». A les factories d’elaborats la situació no és més encoratjadora. «Estem preparant plans de contingència, perquè la veritat és que estem molt preocupats. Si això segueix així, el cap de setmana va a haver-hi desproveïment i estarem en un bon embolic», constaten des d’una de les principals referències del sector a nivell nacional, assentada a Vigo. La seva estratègia d’emergència, substituir unes produccions per d’altres mentre les fàbriques tenen existències als seus propis frigorífics, però és qüestió de dies que s’acabi la matèria primera».

En mans de Brussel·les

La secretària general de Pesca, Alicia Villauriz, ha traslladat al sector pesquer espanyol la necessitat d’abordar els efectes de la carestia del gasoil a la flota «des d’un punt de vista comunitari». En declaracions als mitjans de comunicació després de reunir-se aquest dimarts amb les confraries de pescadors i amb la patronal dels armadors (Cepesca), Villauriz ha indicat que és un assumpte que «afecta tota» la flota comunitària i «les solucions han d’abordar-se des d’aquesta perspectiva».

Hi ha «mecanismes efectius» a aplicar a través del nou Fons Europeu Marítim de Pesca i d’Aqüicultura (Fempa), que permetria compensar els costos extraordinaris davant una situació de crisi com l’actual, derivada de les conseqüències de la guerra a Ucraïna. En contraposició a aquesta estratègia, França o Irlanda sí que han pres mesures per rebaixar el cost dels combustibles en fins a 20 cèntims per litre.

El president de la Federació Nacional de Confraries de Pescadors (FNCP), Basilio Otero, confia que les mesures anunciades siguin posades en marxa «com abans millor» perquè «la flota està bastant atabalada». Per la seva banda, el secretari general de Cepesca, Javier Garat, ha remarcat que passen per una situació «crítica» agreujada, a més, en les últimes hores per la vaga de transportistes. En aquesta línia, ha demanat al Govern que «intenti resoldre» el «problema» del transport perquè «si no, la problemàtica del gasoil quedarà en un segon pla al no poder transportar el peix».