Guerra a Ucraïna
La por de les empreses a violar per error l’enorme embolic de sancions creuades entre Rússia i el món
Les companyies lluiten amb desenes de normes canviants i ampliades cada pocs dies de la UE, els EUA i el Regne Unit i amb decrets en rus amb les ‘contrasancions’ del Kremlin | CEOE i les patronals europees pressionen la UE per elaborar un compendi amb totes les restriccions econòmiques i demanen un aclariment precís sobre l’abast de cadascuna
La invasió ordenada per Vladímir Putin sobre Ucraïna ha empès les grans potències a obrir un altre front no militar com a represàlia. La Unió Europea, els Estats Units, el Regne Unit, Austràlia, el Japó i el Canadà han activat una allau de sancions econòmiques contra els interessos russos per aïllar i ofegar les finances i l’activitat del país amb l’objectiu de posar fre a l’agressió.
L’acció coordinada de les potències inclou mesures de càstig tant financeres com comercials per paralitzar l’economia russa, que han rebut el suport de grans grups empresarials que han suspès de manera generalitzada les seves activitats o les seves relacions comercials amb Rússia. I la resposta del Kremlin ha sigut la posada en marxa d’una bateria de contrasancions contra interessos econòmics dels països i amenaçar amb talls de subministrament de gas i petroli i de nacionalitzar actius de les empreses que han paralitzat la seva activitat.
Amb aquest joc de sancions creuades, les empreses s’enfronten a un escenari permanentment canviant i que no ha deixat de complicar-se en les últimes setmanes per les contínues ampliacions de les represàlies econòmiques d’una part i de l’altra. La companyies lluiten amb desenes de complexíssimes normes, amb requisits molt específics, que canvien cada pocs dies, i que procedeixen de diferents països. La por d’incomplir les sancions per error i d’enfrontar-se a problemes legals greus s’escampa als despatxos dels grans grups.
Empreses espanyoles amb un negoci àmpliament internacionalitzat alerten que en tot just dues setmanes s’han trobat amb una allau de restriccions aprovades per la UE, els EUA, el Regne Unit i altres països que condicionen les seves activitats productives i comercials, fins i tot sense estar presents directament a Rússia. I han topat també amb decrets llançats per Moscou inicialment només disponibles en llengua russa que també poden condicionar-los les operacions i la infracció dels quals els exposa a càstigs fins i tot penals.
Des de la CEOE es reconeix haver rebut en els últims dies una allau de consultes d’associacions empresarials sectorials i territorials i també de grans empreses directament, a la recerca d’aclariments sobre l’abast de les sancions i sobre les contínues ampliacions i actualitzacions que es van aprovant dels càstigs contra Rússia i des de Rússia.
«És clar que estem acostumats a operar amb marcs legislatius de molt països diferents, però ara es tracta de sancions econòmiques d’aplicació immediata, que estan canviant cada molt pocs dies i amb què ens arrisquem a cometre sense voler infraccions amb conseqüències legals greus», apunten des d’un gran grup empresarial molt directament afectat, que també reconeix que la més mínima sospita d’incomplir les sancions, fins i tot involuntàriament, els exposaria a una crisi reputacional severa.
Davant d’aquesta situació, la CEOE i altres patronals europees, a través de l’organització continental BusinessEurope, es mobilitzen per reclamar a la Comissió Europea un esforç per facilitar informació clara i actualitzada sobre totes les sancions internacionals que poden afectar les companyies. Les associacions empresarials sol·liciten a Brussel·les un compendi consolidat de totes les sancions, no un llistat d’enllaços amb normes que tenen un abast que s’encavalca o que unes corregeixen a d’altres.
Notícies relacionades«L’abast d’aquestes sancions és inèdit i canvia per dies. No s’havia fet mai un exercici d’aquest tipus de tanta amplitud», indiquen fonts de la CEOE. «Demanem a la Comissió Europea una versió consolidada de les sancions per conèixer bé els termes i per evitar errors i incompliments involuntaris. Brussel·les ha d’ajudar a tenir una comprensió encertada de l’abast de totes les sancions».
Les empreses adverteixen de les dificultats amb què es troben per identificar tots els accionistes i els propietaris finals d’algunes companyies amb què treballen per evitar que puguin veure’s afectades per les sancions en sectors potencialment exposats. «Davant de la més mínima sospita que una companyia pot ser objecte de les sancions internacionals, els bancs contractadors poden paralitzar l’operació i les companyies s’estan trobant amb problemes per cobrar o per fer algunes transferències», alerten des de la patronal.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Volíem aprofitar les onades"
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Obituari Mor Carles Vilarrubí, empresari i exvicepresident del Barça, als 71 anys
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Desenvolupament Si el teu fill neix en un d’aquests tres mesos serà més intel·ligent, segons la ciència
- El futur de Palestina ¿I què faran amb cinc milions de palestins?
- Naufragi Suspenen aquest diumenge la recerca dels desapareguts a Indonèsia sense resultat
- La caixa de ressonància ¿Els millors discos de l’any o els més importants?
- Tradició nadalenca El pessebre més gran de Catalunya s’obre pas a Parets del Vallès: «És un tribut als cultius catalans»
