transport gas liquat

Brussel·les veta la fusió de les drassanes sud-coreanes Daewo i Hyundai

Al·lega que la concentració reduiria la competència al mercat mundial de la construcció de grans barcos transportadors de gas natural

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

La Comissió Europea ha decidit vetar la fusió entre les dues grans drassanes sud-coreanes Daewo i Hyundai al concloure que l’operació de concentració plantejada crearia una empresa que tindria posició dominant al mercat, que reduiria la competència al mercat mundial de la construcció de grans barcos transportadors de gas natural liquat (LNG), per als quals existeix una demanda important. Segons ha destacat la vicepresidenta i responsable de competència, Margrethe Vestager, els dos protagonistes no han presentat cap mesura correctiva ja que l’operació hauria provocat «una reducció en el nombre de proveïdors i un augment dels preus dels grans barcos de LNG, l’hem prohibir», ha afirmat.

No és habitual que els serveis de la competència comunitaris optin per impedir una operació d’aquest tipus. En l’última dècada, segons la Comissió Europea, només n’han bloquejat una desena –inclosa la d’aquest dijous– mentre que han autoritzat 3.000 concentracions cosa que demostra, segons Vestager, que en la majoria dels casos troben solucions per preservar la competència. Però d’haver permès la fusió de les dues drassanes coreanes, l’empresa resultant s’hauria situat en posició dominant, amb una quota de mercat superior al 60% en un segment vital en què operen molt poques drassanes a tot el món, com és la construcció de grans i sofisticats barcos, capaços de transportar 145.000 metres cúbics gas liquat –l’equivalent a 70 piscines olímpiques– a temperatures de 162 graus sota zero. «Només haurien quedat un grapat de constructors amb una capacitat limitada de competir amb la nova empresa», ha dit Vestager.

Un mercat de 40.000 milions

Notícies relacionades

Segons les seves xifres, en els últims cinc anys el mercat mundial de la construcció de grans transportadors de gas liquat va ascendir a 40.000 milions d’euros i els clients europeus suposen el 50% de totes les comandes. «Amb la demanda de LNG creixent a tot el món és crucial que el mercat de constructors continuï sent dinàmic, entregant barcos de qualitat a preus competitius», ha afirmat Vestager, que també ha apuntat a la situació energètica a la UE, la necessitat de mantenir un subministrament diversificat i al fet que un quart de tot el consum energètic de la UE correspon al gas natural, inclòs el gas liquat.

Brussel·les, segons ha explicat la danesa, va engegar la seva investigació el novembre del 2019 tot i que es va veure obligada a suspendre-la en diverses ocasions a causa de la falta de cooperació de les empreses que no van enviar la informació requerida a temps. Encara així van poder continuar amb comentaris també de competidors i clients. «Totes les proves obtingudes en la nostra investigació en profunditat ens va portar a concloure que la fusió reduiria significativament la competència al mercat dels grans barcos de gas liquat