Emprenedoria

El covid duplica el tancament de negocis de restauració

El sector s’aferra al consum a domicili, que serà la nova pota del programa per a ‘start-ups’ de Mediapro, Damm, la Familia Torres i PepsiCo

Restaurant Can Soteras.

Restaurant Can Soteras. / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts

El menú de migdia no ha recuperat del tot els seus adeptes, set de cada deu usuaris encara no ha reprès la seva relació habitual amb bars i restaurants i s’ha duplicat la taxa de tancament de negocis del sector. Són algunes de les conseqüències que deixa darrere seu la pandèmia per a un dels mercats que més l’ha patit, si bé no tot són males notícies: al costat de les oportunitats, el ‘delivery’ (el menjar a domicili o al lloc de treball) i el consum de plats preparats, no paren de créixer.

Així ho testifica l’associació empresarial AECOC, responsable de l’estudi que ha guiat el llançament de la segona edició de l’Horeca Challenge, el programa per ajudar ‘start-ups’ del sector coorganitzat per Mediapro, Damm, Familia Torres i PepsiCo. Aquestes quatre companyies destinaran entre totes 18.000 euros a assessorar i ser camp de proves per a tres projectes de negoci que estiguin en fase avançada (és a dir, que puguin industrialitzar-se o escalar-se a curt termini) i que puguin aplicar-se bé a l’univers del ‘delivery’, bé a repensar nous usos per als espais d’hotels, restaurants o cafeteries que no estan recuperant el seu nivell d’activitat o bé a millorar l’eficiència de la digitalització.

«El que fem és una nova lectura del context on som», ha sintetitzat aquest dilluns Carlos Solana, responsable d’innovació i negocis digitals dins de Mediapro. I ho fan amb la visió de mercat que els ha donat l’estudi d’AECOC com a rerefons.

Por del contagi i de la crisi

La informació que maneja aquesta associació empresarial indica, per exemple, que la crisi de la covid ha tancat el 15% d’establiments d’aquest sector i que això suposa duplicar la taxa de mortalitat habitual d’aquest mercat. També que hi ha un 70% de persones que no han recuperat la seva manera de consumir als establiments, en especial per la por de contagiar-se o perquè consideren que cal reduir despeses. O que per molt que hagi pujat 6 punts entre març i octubre d’aquest any el nombre d’usuaris que consumeixen un menú de restaurant mínim una vegada a la setmana, el percentatge actual (29%) encara està per sota del 35% prepandèmia.

«Els dos segments més afectats són el consum vinculat a oficines i la part de turisme», ha explicat la responsable del canal Horeca a AECOC, Patricia Fernández. «I no s’espera una recuperació fins d’aquí bastants mesos», ha afegit, referint-se sobretot a la part turística.

Notícies relacionades

La qüestió és que aquest escenari deixa al seu pas diverses noves tendències: d’acord amb AECOC, un terç dels teletreballadors busca principalment rapidesa en la preparació (onze punts més que la taxa entre la població en general), el 35% demana a domicili al migdia una vegada per setmana, gairebé la meitat menja un plat preparat i prop d’un 30% gasta més que abans en consum a domicili o per portar. En números generals, aquest format ha guanyat més de dos milions de nous clients.

És per això, segons han explicat representants de les quatre companyies després del programa d’emprenedoria, que el ‘delivery’ s’ha guanyat aquest any el seu propi espai a l’Horeca Challenge. Mediapro, Damm, Familia Torres i PepsiCo, que s’estrena aquest any, han obert aquest dilluns oficialment el període de convocatòria (que està vigent fins al 6 de febrer) d’un programa que tindrà el seu final a mitjans de juliol, amb una ‘demo day’ en què es presentaran resultats davant inversors.