Condemna

Sanció exemplar contra Ryanair per no canviar un bitllet

Un jutge ratifica la multa de 24.000 euros imposada pel Govern balear a la companyia aèria

Sanció exemplar contra Ryanair per no canviar un bitllet
2
Es llegeix en minuts

Un jutjat de Palma ha confirmat en tots els seus extrems una sanció econòmica exemplar, que va imposar el Govern balear contra la companyia aèria Ryanair, per no respectar els drets dels consumidors. Es va imposar una sanció de 24.000 euros a l’esmentada empresa, amb seu a Irlanda, perquè no va voler tornar l’import, ni tampoc modificar la data del viatge, d’un bitllet que va comprar un veí de Palma que pretenia viatjar de Lanzarote a Balears. Una raó de causa major, com va ser la malaltia d’un integrant del grup de viatge, va impedir fer ús d’aquest bitllet. La companyia, aplicant les seves pròpies normes, es va negar a atendre la petició del viatger.

Ryanair és la companyia aèria que acumula més denúncies davant la direcció general de Consum, que depèn de la conselleria de Sanitat. La queixa d’aquest client va motivar l’inici d’un expedient sancionador, que va culminar amb una proposta de multa per la quantitat de 24.000 euros. L’empresa aèria va recórrer als tribunals per aconseguir que es declarés nul·la l’esmentada sanció. Es va apel·lar que l’empresa aplicava el dret d’Irlanda, ja que és en aquest país on se situa la direcció de la companyia. I per tant, la decisió de la companyia aèria s’emparava en aquesta normativa irlandesa.

No obstant, el jutge de Palma que ha ratificat aquesta sanció econòmica rebutja l’argumentació jurídica de Ryanair, fins a l’extrem que arriba a assegurar que les clàusules que imposa la companyia als seus clients són abusives i, per tant, són nul·les. Així, el jutge afirma que per resoldre aquests conflictes que protagonitza aquesta empresa de transport aeri s’ha d’aplicar el dret nacional. I en aquest mateix sentit, recorda en la sentència que es tractava d’un vol per l’espai espanyol, per la qual cosa no tindria cap sentit que s’apliqués per resoldre la demanda el dret irlandès, amb independència que la companyia estigui domiciliada en aquest país. 

Rebutjades totes les al·legacions que va presentar la companyia, el jutge es limita a aplicar les normes que regeixen els drets i obligacions dels consumidors. Normes que deixen molt clar que quan un passatger, per raons de força major com pot ser una malaltia que li impedeix viatjar, té tot el de dret, o bé de canviar la data del bitllet, o reclamar que li tornin els diners que ha abonat. 

Notícies relacionades

Tampoc considera el magistrat, com així mateix denunciava la companyia, que la sanció econòmica imposada pel Govern sigui desproporcionada. Així, a la sentència es recorda que l’administració ha de motivar de manera àmplia la raó de l’esmentada sanció, així com els criteris que s’han valorat per establir la seva quantia. Al seu torn, ha d’existir una ponderació entre els agreujants i atenuants que es presenten en cada cas. Analitzant la multa que va imposar Consum a Ryanair el magistrat conclou, no només que la sanció estava més que justificada perquè vulnerava el dret dels consumidors, sinó que la quantitat imposada és proporcional a la conducta irregular desplegada per la companyia aèria. 

A més, el jutge imposa les costes a la companyia.