‘Boom’ inversor

Febre pels supermercats: la Covid activa una onada d’operacions corporatives

Condis, La Sirena, Sánchez Romero, Supersol i Caprabo han canviat de mans en els últims mesos, impulsats per un augment del pressupost destinat a la cistella de la compra per les restriccions del coronavirus

Febre pels supermercats: la Covid activa una onada d’operacions corporatives
4
Es llegeix en minuts
Araceli Muñoz

 La pandèmia ha impulsat una onada d’operacions corporatives en el negoci dels supermercats, que s’han convertit en un dels sectors refugi per a un variat perfil d’inversors. Condis, La Sirena, Sánchez Romero i Caprabo han sigut alguns dels últims a canviar de mans, però les fonts financeres consultades per EL PERIÓDICO indiquen que aquesta onada de transaccions només acaba de començar i que es mantindrà en els pròxims mesos com a conseqüència dels canvis en els hàbits de consum després de la pandèmia.

Segons les dades de la consultora Nielsen, la facturació dels supermercats es va elevar el 6,8% durant el 2020, fins a moure 95.000 milions d’euros a Espanya (3.100 milions d’euros més que a l’exercici previ a l’arribada del coronavirus). Malgrat que aquest any la pujada no serà tan forta perquè s’han aixecat gairebé totes les restriccions derivades de la pandèmia, la xifra es mantindrà estable gràcies a la implementació d’aquestes noves tendències de consum.

En primer lloc, el coronavirus ha accelerat la digitalització de la societat espanyola en el seu conjunt i cada vegada més persones opten per fer la compra a través de l’ordinador o mòbil en comptes de dedicar un moment específic de la setmana a aquesta qüestió. Això ha fet que només en el primer trimestre d’aquest any les vendes ‘online’ dels supermercats s’hagin disparat fins als 544 milions d’euros.

És a dir, el triple que la xifra registrada fa dos anys i per sobre de tot el que es va facturar a través d’internet l’any 2016. Per això gairebé totes les grans cadenes estan destinat ingents quantitats de diners a digitalitzar-se. Enrere han quedat ja les polèmiques declaracions de Juan Roig, president de Mercadona, fa quatre anys quan va qualificar la pàgina web de la seva cadena com «una merda».

Ara ha passat de perdre diners a ser rendible i mobilitzar més d’1,2 milions de comandes el passat exercici. De moment, la seva facturació ‘online’ representa l’1% del total de les seves vendes (176 milions), però cal tenir en compte que durant els primers mesos de la pandèmia el 2020 van frenar els enviaments ‘online’ per ajudar les persones que acudien als seus establiments. Ara, l’arribada de nous inversors al sector pot impulsar amb escreix aquestes millores del món digital, que comporten grans desemborsaments de capital lligats a aquesta transformació i a la logística.

A més, la pandèmia també ha generat un altre canvi important en les dinàmiques de consum lligat a les restriccions de mobilitat. D’una banda, s’han deixat de banda les compres als grans magatzems per donar prioritat als supermercats de format proximitat, cosa que ha disparat la facturació de cadenes regionals com Consum i Bonpreu, entre d’altres. De l’altra, la població espanyola ha deixat més de banda la despesa en restauració i ara gasta més diners als supermercats, una situació també lligada a l’augment de la preocupació per una alimentació més sana.

Aquest va ser un dels motius que va fer que El Corte Inglés compreés Sánchez Romero: una cadena d’alimentació gurmet enfocada a un client més premium, fins ara només present a Madrid però que es vol expandir a altres regions del país. Per això, el gegant dels grans magatzems espanyol ha posat a la venda part del negoci de Supercor, com va revelar El Confidencial. Un canvi en l’estratègia que també s’estan plantejant altres famoses cadenes com Carrefour, que està analitzant diferents adquisicions de diferents companyies regionals. Entre elles, els experts donen noms com els de Gadis, Maxcoop i Ahorramás com algunes de les cadenes que els inversors miren amb més interès.

¿Com se’n beneficien?

Per a alguna d’aquestes marques, l’entrada d’un nou inversor pot suposar un reforç financer per continuar creixent i fer-se més gran i, per tant, aconseguir millors condicions de compra per poder ser més competitiu. A més, en molts casos seria una solució al tema de la successió generacional que moltes d’aquestes cadenes familiars hauran d’enfrontar en els pròxims anys.

Notícies relacionades

Un exemple d’això va ser la participació que va comprar el fons de capital risc espanyol Portobello Capital a la cadena catalana Condis, que al seu torn va aprofitar per reorganitzar el seu negoci desprenent-se de 30 botigues que tenia a Madrid i a la zona centre ajudant els compradors (Uvesco –BM Supermercados– i EcoMora –La Despensa–) a créixer en aquesta regió. En aquest context, els grans grups d’alimentació nacionals i internacionals volen aprofitar aquesta onada de vendes per guanyar quota de mercat i consolidar la seva marca, com va fer Carrefour l’any passat amb la compra de 172 establiments Supercor, traspassant-ne 38, uns mesos més tard, a altres cadenes locals com Cash Lepe i Froiz.

Davant d’aquestes operacions corporatives protagonitzades per fons i companyies del sector, crida l’atenció el cas de La Sirena. Després de ser adquirida per OpCapita l’any 2014 en una complicada situació marcada per un elevat endeutament, el fons britànic de capital risc ha aconseguit transformar el seu balanç durant aquests set anys fins a tornar a fer rendible la companyia. Gràcies a això, el febrer de l’any passat van començar a buscar un nou inversor que financés el seu nou pla de creixement. Finalment, i contra tot pronòstic, La Sirena ha acabat en mans de l’empresari José Elías, l’amo d’Audax, interès que mostra la creixent i variada fam inversora per aquesta mena d’actius. 

Temes:

Supermercats