A partir del 30 de setembre

Vaga de Renfe, horaris afectats i serveis mínims previstos

Barcelona 21.05.2015 Una averia informatica causa retrasos en Rodalies. En la imagen Clot Arago Fotografia Albert Bertran

Barcelona 21.05.2015 Una averia informatica causa retrasos en Rodalies. En la imagen Clot Arago Fotografia Albert Bertran / Albert Bertran (Bcn)

3
Es llegeix en minuts
EFE

Renfe suspendrà la circulació de 892 trens d’alta velocitat i llarga i mitjana distància durant les quatre primeres jornades –els dies 30 de setembre i 1, 4 i 5 d’octubre– de la vaga de vuit dies convocada pel Sindicat de Maquinistes Ferroviaris Semaf.

Dels trens suprimits, 267 són AVE i llarga distància i 625, de mitjana distància, als quals s’afegeixen 813 serveis de mercaderies que no circularan aquells dies.

A Rodalies s’estableix un percentatge del 100% respecte als nivells de serveis actuals en horari punta i del 75% en la resta del dia, segons la resolució del Ministeri de Transports per la qual es determinen els serveis mínims de caràcter obligatori durant les quatre primeres jornades de la vaga. Rodalies ha habilitat aquest enllaç per consultar els horaris dels serveis mínims durant els dies de la protesta.

En mitjana distància, s’estableix una mitjana del 65% dels serveis actuals; en els de l’AVE i llarga distància, del 72%, i en els de mercaderies, del 24%.

Així, dels 1.786 trens de mitjana distància afectats per les mobilitzacions durant la primeres quatre jornades, en circularan en serveis mínims 1.161, cosa que suposa un 65%.

Dels 970 trens d’AVE i alta velocitat afectats per la vaga, en circularan 703, un 72%, i en mercaderies, dels 1.063 afectats, ho faran 250, un 24%.

Motius de la protesta

El Semaf ha convocat aquestes mobilitzacions, que s’estenen als dies 7, 8, 11 i 12 d’octubre, entre altres raons per exigir el compliment del pla d’ocupació i dels acords sobre el traspàs de competències en transport ferroviari a les comunitats autònomes, així com la recuperació de tots els llocs de treball i els serveis que s’han suprimit en els últims mesos.

Renfe ha aprofitat la pandèmia, segons el sindicat, per eliminar trens i reduir la plantilla en prop de 700 llocs de treball en totes les categories professionals.

De les jornades convocades, en sis hi haurà una vaga de 24 hores, el 30 de setembre i els dies 1, 5, 8, 11 i 12 d’octubre, i en dues, aturades parcials, els pròxims 4 i 7 d’octubre.

Amb la vaga del Semaf, que representa el 85% del col·lectiu de conducció, coincidiran els dies 1, 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d’octubre les aturades parcials convocades pel Sindicat Ferroviari en contra de «la caòtica situació en què es troba sumit –segons la seva opinió– el grup Renfe, com a conseqüència d’unes polítiques d’empresa basades exclusivament en la internacionalització».

A més, coincideix amb el Semaf en la necessitat d’enfrontar-se a les pretensions del Govern d’Espanya i de la Generalitat de Catalunya de segregar una part del grup Renfe, per transferir-lo a Catalunya, inclòs el personal, els trens i les instal·lacions.

Notícies relacionades

El Semaf va indicar aquest dilluns que segueix endavant amb la convocatòria després que els responsables del Ministeri de Transports, encapçalats per la seva secretària d’Estat, Isabel Pardo de Vera, hagin rebutjat adquirir cap compromís a favor de mantenir la integritat del grup Renfe, així com de la permanència del seu personal, vehicles i material de l’empresa pública.

Els presidents de Renfe i d’Adif, Isaías Táboas i María Luisa Domínguez, respectivament, van informar a les organitzacions sindicals que, en aquests moments, les transferències ferroviàries són un dels punts de la taula de diàleg i que, per ara, s’està tractant la possibilitat de transferir el finançament de Rodalies a la Generalitat de Catalunya perquè gestioni el pagament a l’entitat ferroviària, en lloc del model actual, en què l’efectuava el ministeri directament.