Abús laboral

Amazon vigila els seus repartidors amb unes càmeres intel·ligents que els castiga injustament

  • Una investigació de Vice destapa que el sistema d’Intel·ligència Artificial penalitza els conductors fins i tot quan no cometen infraccions

  • Empleats denuncien que Amazon es nega a atendre les queixes per un model que els sanciona amb importants retallades salarials

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Enèsim escàndol aAmazon per abusos laborals. El gegant del comerç electrònic va anunciar al febrer que instal·laria a les seves furgonetes de repartiment càmeres de vigilància equipades amb Intel·ligència Artificial (IA) per «millorar la seguretat» dels repartidors. No obstant, una investigació de Vice ha destapat que aquest sistema penalitza injustament els treballadors de l’empresa per infraccions que no han comès, cosa que acaba traduint-se en retallades salarials.

Les càmeres amb què treballa Amazon estan desenvolupades per l’empresa emergent Netradyne i serveixen per vigilar els conductors i detectar si cometen algun error durant les seves jornades laborals de repartiment de paquets per tot el país. Totes les imatges que registren com a infracció acaben sent enviades a un equip de la companyia que avalua els fets.

Els repartidors d’Amazon –així com els empleats dels magatzems– treballen sota sistemes que capten i puntuen constantment el seu rendiment. Documents interns de la companyia obtinguts per Vice apunten que si en 100 viatges detecten cinc o més «esdeveniments de distracció» això acaba penalitzant els repartidors fins al punt de fer-los perdre una bonificació econòmica.

Infraccions injustes

La gravetat de l’assumpte arriba perquè el sistema d’IA utilitzat per aquestes càmeresperjudica automàticament els conductors per procediments poc sospitosos de ser infraccions. Així, la investigació destapa que es computa com a fallada mirar pel retrovisor –ja que suposa treure els ulls de la carretera– o si un altre vehicle s’acosta massa al de la companyia –ja que suposa no mantenir la distància de seguretat–. A més, per cada error la càmera avisa el repartidor. «Em crida una veu robòtica, fosca i realment distòpica», expliquen.

Per accelerar l’entrega dels seus productes per tot el país, Amazon subcontracta empreses de repartiment en què treballen conductors. El propietari d’una d’aquestes empreses a Washington ha explicat a Vice que, lluny del que diu públicament, Amazon no els ha entrenat per utilitzar aquestes càmeres amb IA. «Diuen que és per tenir una força laboral més segura, però en realitat estan utilitzant les càmeres per no pagar a les empreses de missatgeria», assenyala.

Retallades salarials

La suma d’errors –tot i que injustos– nega la bonificació, fet que suposa un dur cop econòmic per a aquestes empreses subcontractades i per als seus repartidors. «Aquesta càmera ens costa centenars de dòlars en ingressos cada setmana que necessitem per entrenar els conductors i sobreviure. Sense el bo, tanca el negoci», apunta. El que Amazon s’estalvia serveix per engreixar els comptes del gegant, propietat de Jeff Bezos, l’home més ric del món.

Notícies relacionades

Repartidors contactats per Vice expliquen que, sabent que no han comès cap error, han intentat parlar amb Amazon perquè els mostrin proves sobre aquestes suposades infraccions, però la companyia ha ignorat les seves queixes. «No hi ha cap possibilitat de discutir sobre la possibilitat que potser les dades de la càmera no són correctes», apunten. «Si plantegem problemes amb les càmeres, els gerents els amaguen sota la taula, només els preocupa treure els paquets». Això ha portat alguns a cobrir les càmeres amb roba o adhesius per evitar que els sotmetin a una vigilància constant.

Aquest abús no és nou. Al febrer la Comissió Federal de Comerç dels EUA va dictaminar que Amazon ha de pagar 61.700 milions de dòlars a repartidors de tot el país per haver-se quedat il·legalment amb les seves propines. Aquest model comença a treure el cap a Europa.