AUTOMOCIÓ

L’escassetat de xips porta noves parades a Seat, Stellantis, Ford, VW i Toyota

  • Seat atura la línia 2, que espera posar en marxa la setmana que ve, i Stellantis Saragossa deixarà de produir, en principi, fins al dijous 26 d’agost

L’escassetat de xips porta noves parades a Seat, Stellantis, Ford, VW i Toyota
5
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Seat ha aturat la seva activitat aquest divendres per l’escassetat de semiconductors. L’escassetat global de xips, un component clau als nous vehicles connectats i avançats, està provocant que moltes marques hagin hagut de reajustar la seva producció. De fet, Seat va anunciar un erto a finals de l’any passat per aquest problema, que va eliminar al maig per intentar recuperar part de la recuperació perduda. En aquest sentit, malgrat que a l’agost la planta sol aturar la seva producció, la firma de Martorell va decidir convocar dos torns per a la línia 2, la del Cupra Formentor i el Seat i Cupra León, per a això.

No obstant, malgrat haver treballat amb normalitat durant tot el mes, la companyia espanyola ha hagut de parar per reajustar la seva producció a l’escassetat del component. Dilluns, segons la companyia, tampoc es posarà en marxa la línia de muntatge, però sí altres parts de la línia de producció. A més, dilluns vinent treballarà un torn en la línia 1, la dels Seat Arona i Eivissa. Seat ha realitzat ajustos per culpa de la manca de xips durant tot l’any, i ha frenat la seva activitat els dies 25, 28 i 29 de juny, així com el 19 i el 20 de juliol.

Stellantis Zaragoza també para

La planta del grup Stellantis a Figueruelas, Saragossa, també ha anunciat recentment que, a causa de la falta de xips, pararà les seves dues línies de producció, de les quals surten cotxes com els Opel Corsa i Corssland. Segons va confirmar la mateixa companyia, l’aturada començarà diumenge 22 d’agost a les 22.00 hores i s’estendrà, en principi, fins al dijous 26 d’agost al matí. Stellantis anunciarà dimecres si es reprèn o no la producció segons el previst.

Stellantis no només té problemes amb el proveïment de xips a Saragossa i també ha confirmat que pararà màquines a Rennes, a l’oest de França, la setmana vinent, així com la de Sochaux, a l’est del país, tot i que en aquest cas l’activitat només es veurà afectada parcialment.

Impacte global

General Motors, Ford, el Grup Volkswagen, Toyota... Ningú s’ha lliurat d’un problema que no només afecta la producció de vehicles, sinó tots els sectors lligats a l’electrònica i la connectivitat, com, per exemple, el dels videojocs, amb Sony i Microsoft patint per complir la demanda de les seves noves consoles.

Tant és així, que algunes d’aquestes marques continuen anunciant mesures de reajustament de producció per adaptar-se a l’escassetat de xips. Volkswagen, per exemple, ha decidit deixar de fabricar la versió bàsica del seu elèctric ID.3 fins a nou avís i no descarten paralitzar l’acoblament de més models durant els pròxims mesos. Ford, per la seva banda, amb la seva planta d’Almussafes, València, patint durant tot l’any pel mateix, ha confirmat que pararà la producció del Ford Fiesta en la seva planta de Colònia, a Alemanya, durant cinc dies, entre el 23 i el 28 d’agost. Ford no descarta futurs reajustaments en el muntatge de l’utilitari ja que, diu, la provisió de xips prevista per al 6 de setembre «no està assegurada». La producció del Focus no s’ha vist afectada.

Finalment, l’última a pronunciar-se ha sigut Toyota, que ha admès que, per a finals de setembre, haurà de retallar la seva producció en un 40% respecte al mateix mes de l’any passat. La firma japonesa atribueix, a més de ser culpa dels xips, al coronavirus com les principals causes de la retallada. Els cessaments d’activitat per reajustar la seva producció van començar a principis d’aquest mes i es portaran a terme fins a finals de setembre a les seves plantes japoneses, nord-americanes, xineses i europees. Segons les seves xifres, només al setembre es perdran 360.000 unitats, 80.000 als Estats Units, 40.000 a Europa i 80.000 a la Xina, a més de 140.000 al Japó.

¿Per què falten xips?

Intel, Samsung, SK Hynix o Qualcomm són alguns dels fabricants més destacats de semiconductors en el món. Només entre els tres primers es van repartir el 2020 un terç de la producció global d’aquest component, clau per a automòbils, mòbils, consoles, ordinadors i molts altres productes. L’acoblament de xips se’l reparteixen, majoritàriament, empreses asiàtiques, així com alguns actors americans importants, com Intel. A finals de l’any passat, amb l’arribada de la PlayStation 5 i la Xbox Series X, van saltar les alarmes al no poder satisfer l’elevada demanda de consoles. Alarmes que es van amplificar a l’escalonar Apple la producció de l’Iphone 12. Just abans de canviar d’any, les automobilístiques van alertar del problema i algunes, com Seat, ja van anunciar mesures per lluitar contra el problema.

Notícies relacionades

Però, ¿per què hi ha escassetat de xips? En primer lloc, per culpa del coronavirus. La Covid-19 va obligar a aturar la producció d’aquest component, mentre va desencadenar un augment de les compres de dispositius com telèfons mòbils i ordinadors. Al principi, la caiguda del mercat automobilístic va compensar l’augment de l’electrònica, però durant el segon semestre de l’any la indústria automotriu es va recuperar més ràpid del previst mentre la demanda de productes electrònics continuava pujant. Entre tot, s’ha iniciat el desplegament de la xarxa 5G, que també està provocant una demanda més gran de xips. Per si no fos prou, moltes companyies, com Huawei van realitzar compres enormes del component per assegurar-se una reserva. Tot sumat va desencadenar la tempesta perfecta que ha derivat en l’escassetat global que afecta el sector de l’automòbil.

Aquesta demanda acumulada és impossible de satisfer el ritme de producció actual i per això firmes com Samsung o TSMC ja han invertit a incrementar el seu acoblament, tot i que això comportarà un augment de preus del component. De moment, tot i que les primeres estimacions parlaven d’una certa normalitat a l’estiu, les firmes automobilístiques no veuen encara la llum al final del túnel.