Retallada de despeses

El Sepla denuncia l’abús dels ertos per part de les aerolínies

El 85% dels pilots aeris a Espanya segueixen en erto, tot i que s’han recuperat gran part dels vols

El Sepla denuncia l’abús dels ertos per part de les aerolínies

Mike Stone / Reuters

2
Es llegeix en minuts

El 85% dels pilots de les aerolínies a Espanya segueixen afectats per expedients de regulació temporal d’ocupació (erto). El sindicat de pilots Sepla calcula que més de 4.000 pilots segueixen amb una reducció de jornada mitjana del 40%. Les aerolínies continuen aplicant retallades de despeses de personal en forma d’ertos emparades per la situació de força major prevista al Reial Decret 8/2020 i les seves successives pròrrogues. Sepla explica que les principals aerolínies espanyoles continuen acudint a aquesta figura per suspendre els contractes dels seus pilots durant els dies en què no volen, i desafectar-los del mateix (és a dir, tornar-los a l’activitat laboral) els dies de vol. El sindicat ha criticat la utilització d’ertos suspensius «per portar a terme de facto una reducció de jornada».

«Amb multitud de casuístiques diferents, ja que l’operativa de curt i mitjà radi difereix enormement de la de llarg radi, s’ha observat que els pilots que segueixen en erto han tornat a volar, durant aquesta època estival, a nivells molt semblants als d’abans de la pandèmia. Això, quant a nombre d’hores volades al mes. No obstant, el nombre de dies de treball no ha evolucionat de manera paral·lela a aquesta tendència, ja que molts d’ells han seguit afectats per diversos dies d’erto al mes, cosa que implica estar de baixa a la Seguretat Social i, per tant, no cotitzar», explica l’organisme que agrupa els pilots.

La conclusió és que la majoria de pilots ha vist incrementada la seva activitat de vol en una proporció molt més gran que la seva jornada laboral, és a dir, han treballat a un ritme semblant al de l’estiu del 2019 però en menys dies cotitzats. Segons les experiències recopilades per Sepla, hi ha casos de pilots amb una activitat pròxima al 90% respecte al 2019 que continuen patint un erto que els redueix la jornada en més d’un 30%. Així, les hores de vol es comprimeixen exclusivament en els dies de desafectació, deixant la resta de dies del mes sota la figura de l’erto. Això permet a les aerolínies estalviar-se els costos fixos corresponents als esmentats dies, que passen a ser assumits per la Seguretat Social a través del SEPE. «És com si una empresa posa un treballador d’oficina en erto durant els caps de setmana, i paga una nòmina corresponent només als 22 dies feiners del mes, tot i que el nombre d’hores treballat hagi sigut com en una època normal», ha apuntat el secretari de Sepla, Javier Fernández-Picazo.

Notícies relacionades

 Les aerolínies que continuen mantenint tots els seus pilots en erto a causa de força major són Iberia, Iberia Express, Air Europa, Air Europa Express, Vueling, Air Nostrum, Wamos, Plus Ultra i Jet2. Norwegian es troba negociant amb Sepla un erto per causes productives (erto ETOP) per als 86 pilots que queden en l’aerolínia després de l’acomiadament col·lectiu emprès aquests últims mesos. Aquests ertos afectarien prop de 4.200 pilots, amb una reducció de jornada mitjana del 40%. Per contra, les úniques aerolínies que han renunciat a l’erto a causa de l’augment de la seva activitat són estrangeres. Ryanair, easyJet i Eurowings van incorporar fa pocs mesos tots els seus pilots, més de 800, a les seves jornades ordinàries, tot i que amb una activitat aèria una mica menor a l’habitual abans de la pandèmia.

 

Temes:

Aerolínies