AUTOMOCIÓ

L’edat mitjana del parc automobilístic espanyol supera els 13 anys

  • L’edat mitjana del parc automobilístic espanyol es va situar el 2020 als 13,11 anys i queda com un dels més envellits d’Europa, ja que supera significativament la mitjana comunitària, de 10,8 anys.

  • El tancament forçat de concessionaris per la pandèmia, la caiguda de vendes derivada i l’èxit dels cotxes de més de 10 anys al mercat d’ocasió van ser les causes principals de l’envelliment.

2
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Des del sector de l’automòbil, patronals com l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) insisteixen contínuament que, a més d’impulsar l’electrificació del sector, és vital rejovenir el parc automobilístic espanyol. En reiterades vegades les diferents patronals del sector han instat les administracions a realitzar esforços per incentivar la compra de vehicles nous i la conversió en ferralla dels cotxes vells. No obstant, segons les seves dades, el 2020 l’edat mitjana del parc espanyol va ascendir fins als 13,11 anys, continuant amb l’ascens sostingut que manté des del 2006, any en què l’edat mitjana se situava als 7,87 anys.

La xifra del 2020 suposa pujar des dels 12,65 anys de mitjana del 2019 i situa el parc espanyol com un dels més envellits d’Europa, ja que supera significativament la mitjana europea, de 10,8 anys d’antiguitat. El 2020, el parc automobilístic local va augmentar el 0,8% fins als 29,7 milions de vehicles en circulació. El seu envelliment, segons l’Anfac, respon a la forta caiguda del mercat d’automòbils nous arran de la pandèmia del coronavirus i a la popularitat dels cotxes de més de 10 anys al mercat d’ocasió, que van copar més de la meitat de les vendes. A més, la patronal lamenta la poca eficàcia que va tenir el Pla Renove 2020 per mitigar aquestes causes.

Sis de cada 10 cotxes tenen més de 10 anys

Segons les dades d’Anfac, publicades al seu Informe Anual 2020, al tancament de l’any passat el 63,7% dels turismes espanyols tenien més de 10 anys, el 0,8% més que el 2019. Per tipus de vehicle, el 2020 superaven la dècada el 63% dels vehicles comercials, el 67% dels industrials, per la qual cosa es reduïa el total respecte al 2019, i el 55% dels autobusos i microbusos, el 0,9% més.

La nota positiva de l’informe la van marcar els cotxes elèctrics i alternatius, amb increments interanuals notables d’unitats de cada propulsió. En aquest sentit, es va passar, en només un any, de 46.301 turismes 100% elèctrics a 86.621, el 87,1%. En total, comptant també vehicles comercials, industrials i autobusos, són 96.178 els elèctrics que circulen per Espanya, el 78,6% més. No obstant, els elèctrics amb prou feines representen el 0,32% del parc espanyol.

Es redueixen les emissions mitjanes dels vehicles nous

Notícies relacionades

El mateix va passar amb els vehicles híbrids de gas, natural o liquat, que van passar de 72.546 als 88.699, comptant tots els tipus de vehicles, el 22,3% més; i amb els vehicles híbrids, convencionals o endollables, passant dels 353.935 als 490.023, el 38,4% més.

L’increment de vendes de vehicles de cotxes alternatius i les millores tecnològiques que possibiliten que els nous motors de combustió generin menys emissions va permetre que les emissions mitjanes dels vehicles nous es reduïssin el 2020 fins als 112,6 grams de CO2 per quilòmetre, la xifra històrica més baixa, al reduir-se des dels 120,6 grams registrats el 2020. Tot i així, encara al tancament de l’any passat els cotxes sense etiqueta, fins a 8.852.704, continuaven sent el grup de turismes més poblat del parc, per sobre dels etiqueta B, 8.8361.105, el 1,5% menys, i els etiqueta C, 7.326.280, el 7,4% més. En total es van comptar 44.621 turismes zero emissions i 403.512 turismes eco.