Prova a 48 supermercats

Mercadona paga una multa milionària per detectar persones amb ordre allunyament

Mercadona paga una multa milionària per detectar persones amb ordre allunyament

EUROPA PRESS / ISABEL INFANTES

2
Es llegeix en minuts
EFE

La companyia de distribució Mercadona abonarà els 2,5 milions d’euros de sanció proposada per l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) com a penalització per un projecte pilot que la companyia va testar en algunes botigues i que permetia detectar persones amb ordre d’allunyament dels seus establiments.

D’aquesta manera, segons informa Mercadona en un comunicat remès a Efe, la firma «ha decidit donar per finalitzat el procediment obert per l’AEPD en relació amb el projecte pilot que va ser testat durant diversos mesos a 48 de les 1.640 botigues de què disposa la companyia», veient la «indefinició i dubtes legals sobre el sistema de detecció anticipada que la companyia va implantar a tall de prova pilot».

Prova a 48 supermercats

Afegeix que aquesta tecnologia, que va funcionar a tall de prova a 48 supermercats i que va ser desinstal·lada el mes de maig passat, se cenyia a detectar únicament i exclusivament les persones amb sentència ferma i ordre d’allunyament de l’establiment dictades per un jutjat.

La companyia assegura que «va comptar des de l’inici amb les corresponents 37 autoritzacions judicials, i va iniciar les seves proves després de presentar el projecte a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD)» i que «es van seguir igualment tots els procediments d’informació, control i transparència».

Sobre aquest aspecte, indica que es van donar a conèixer els detalls del projecte pilot a través dels mitjans de comunicació i per mitjà de cartelleria informativa als supermercats on es va decidir provar-ho.

Autorització judicial

Explica Mercadona que el sistema, «amb la corresponent autorització judicial i després de contrastar científicament, aplicant un primer filtre tecnològic i una segona verificació visual» detectava que la persona identificada tenia una ordre d’allunyament vigent i procedia a notificar-ho a les forces i cossos de seguretat, responsables de fer complir la mesura en vigor».

Assegura, a més, que «no es guardava cap tipus d’informació de la resta de persones, ja que s’eliminava en la seva totalitat en 0,3 segons que és la durada de tot aquest procés (temps similar a un parpelleig), cosa que impossibilita totalment la possibilitat d’identificar les persones sobre les quals no existeix una prohibició judicial d’accés a l’establiment».

Per a la implantació i posada en marxa d’aquesta mesura que «perseguia reforçar la seguretat tant del personal de la botiga com dels clients», la companyia destaca que «des del primer moment va mantenir un contacte estret amb les autoritats corresponents».

Destaca igualment que «va compartir amb l’AEPD tots els procediments del seu Sistema de Detecció Anticipada abans d’iniciar la prova» i que «es van aplicar els més estrictes estàndards de transparència».

«Dubtes legals»

Notícies relacionades

Ressalta, a més, que en tots i cadascun dels casos va disposar sempre d’autorització judicial prèvia, «sustentades en més de 37 sentències fermes amb ordre d’allunyament de l’establiment en vigor que autoritzaven l’ús de l’esmentada tecnologia».

No obstant, davant «la indefinició i dubtes legals posats de manifest en l’actuat fins al moment en el procediment sobre aquesta tecnologia», Mercadona considera que «ara el més responsable i rigorós és donar per finalitzada aquesta prova pilot» i abonar la sanció proposada.