Debat empresarial

L’‘unicorn’ Gorillas desembarca a Espanya després de la ‘llei rider’: «No és una trava, al revés»

  • L’aplicació de repartiment a domicili fundada a Alemanya i valorada en més de 1.000 milions de dòlars inicia un procés d’expansió per les principals ciutats d’Espanya

L’‘unicorn’ Gorillas desembarca a Espanya després de la ‘llei rider’: «No és una trava, al revés»

Cedida

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Cinc dies després que el Congrés dels Diputats convalidés la coneguda com ‘llei rider’, l’aplicació de repartiment a domicili Gorillas desembarca formalment a Espanya. Aquest ‘unicorn’, tal com es bategen les ‘start-ups’ que adquireixen una valoració superior als 1.000 milions de dòlars, ha mantingut intacte el seu full de ruta per expandir-se pel sud d’Europa i l’aprovació d’aquesta nova legislació no ha suposat un fre en els seus plans. «No és una trava, al revés», explica la gerent general de Gorillas a Espanya, Magdalena Szuszkiewicz, en conversa amb EL PERIÓDCO. 

I no és que en aquesta firma digital els hagi passat per alt o no s’hagin assabentat de les implicacions que tindrà, a partir del 12 d’agost, la nova normativa aprovada pel Govern i concertada amb els agents socials. Aquesta, en resum, veta que les ‘apps’ de repartiment puguin operar amb flotes de repartidors autònoms (han de ser assalariats) i obliga les companyies a donar explicacions de les implicacions laborals dels seus algoritmes. Una cosa que les veus detractores de la norma, especialment en aquest últim punt, van augurar que suposaria un fre per a les inversions, que no voldrien mostrar la seva fórmula ‘techie’ de la Coca-Cola. 

Segons explica Szuszkiewicz, la decisió de plantar bandera en territori espanyol es pren pocs dies després que el Ministeri de Treball, la patronal i els sindicats fessin públic que tenien un acord per legislar específicament sobre el treball a les plataformes digitals. Gorillas tanca a finals de març una ronda de finançament de 290 milions de dòlars, amb què obre mercat a Espanya, França i Itàlia. Fins aquell moment ja operava a Alemanya, Holanda i Anglaterra, mentre just acabava de posar el peu als Estats Units. Actualment, segons expliquen des de la companyia, està present a 30 ciutats i ocupa directament 2.000 repartidors.

«Espanya és un dels mercats amb més potencial per al ‘delivery’ i estem totalment alineats amb aquesta manera d’operar», afirma Szuszkiewicz, en relació amb les implicacions de la ‘llei rider’. Gorillas és una empresa que desenvolupa una aplicació, a través de la qual qualsevol usuari pot realitzar una compra de comestibles o productes de la llar. És a dir, un repartidor et porta a casa el que tota la vida ha sigut ‘baixar al super’. En un compromís de 10 minuts i pagant 1,8 euros per comanda.  

Discurs: bones pràctiques i sostenibles

En aquesta ‘app’, segons explica la gerent espanyola, desplegaran el seu model per tot el país contractant directament els repartidors. I ho faran prioritzant els contractes a jornada completa. Una pràctica laboral totalment anodina entre les grans del sector del ‘delivery’, que aposten per subcontractar el repartiment i aquest s’acaba produint mitjançant relacions laborals de poques hores a la setmana. 

«Volem que, en la mesura possible, la gent que compri recurrentment a Gorillas pugui arribar a conèixer el repartidor. I que aquest tingui temps per preguntar-li com valora el servei i on podria millorar», afirma Szuszkiewicz. No renuncien a recórrer puntualment a la subcontracta de serveis, però com una sortida puntual a pics de treball i com a pas previ a contractar més gent si s’estabilitzen els volums de comandes.

El valor diferencial d’aquesta firma d’origen alemany per entrar a un mercat com l’espanyol és doble. D’una banda, entra a competir en part d’aquesta parcel·la, ja que el repartiment de productes de supermercat només el treballa Glovo, i Gorillas no es llança als restaurants, on es mou el gruix de la facturació actual del ‘delivery’. I, de l’altra, pretén fer-se un lloc mitjançant aquest discurs de bones pràctiques laborals i defensa de valors sostenibles. «Tots els nostres repartidors operen amb ecobicis [elèctriques]», explica Szuszkiewicz.

Notícies relacionades

La història d’èxit de Gorillas en la transformació del mercat de comestibles no és només de color rosa i té els seus propis conflictes laborals. Dijous passat dotzenes dels seus empleats es van declarar en vaga i van bloquejar un dels seus magatzems centrals a Berlín en senyal de protesta per l’acomiadament d’un company ‘rider’. Els manifestants asseguren que se’l va expulsar sense previ avís per arribar tard al seu torn, mentre que la companyia parla de «mala conducta greu» sense donar més detalls per raons de confidencialitat. La protesta evidencia la tensió en el creixent ecosistema emprenedor alemany. Les protestes contra Gorillas van ser ‘trending topic’ al país i van rebre el recolzament de ‘riders’ d’altres empreses del sector, així com del partit esquerrà Die Linke, al govern de Berlín.

A preguntes d’EL PERIÓDICO, la gerent general de Gorillas a Espanya declina explicar els objectius de facturació i creixement per a aquest any o el següent. Sí que afirma que la companyia confia tenir activitat a les principals ciutats espanyoles abans de finalitzar l’exercici i que l’expansió serà principalment orgànica, obrint magatzems pels municipis amb un equip d’entre 10 i 15 repartidors. No obstant, no descarten acabar comprant empreses competidores al sector per continuar creixent i donen per segur que el combustible per a aquest ambiciós pla de creixement el trauran de futures i milionàries rondes de finançament, sobre les quals ja estan treballant.

Temes:

Ocupació