Oficines públiques d’ocupació

Dues setmanes després de l’atac cibernètic al SEPE: milers de prestacions sense atendre i seriosos dubtes que tothom cobri a temps

  • Les oficines de Barcelona, de les més col·lapsades, ja acumulaven 20.000 sol·licituds de prestació pendents d’atendre abans de l’atac cibernètic

  • En els últims 15 dies 2.829 persones han estat afectades per un erto o un ero a Catalunya i l’embús de les oficines complica que tots cobrin al març

Barcelona 12 11 2020  Cola delante de la OTG Oficina de Treball de la Generalitat del Carrer Sepulveda para tramitar el paro o sepe  FOTO de FERRAN NADEU

Barcelona 12 11 2020 Cola delante de la OTG Oficina de Treball de la Generalitat del Carrer Sepulveda para tramitar el paro o sepe FOTO de FERRAN NADEU / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Marc va recollir les coses del seu escriptori i va sortir el 12 de març per última vegada de la que durant dècades va ser la seva oficina. L’endemà es va connectar a la pàgina web del SEPE per tramitar la seva prestació d’atur, sense aconseguir cita prèvia. «En aquests moments no podem oferir-li cites a l’oficina seleccionada. Pot fer les seves gestions a través de la seu electrònica», és el missatge automàtic que mostra la pàgina web del SEPE. El Marc va cursar la seva presol·licitud ‘online’ i a data d’aquest dijous continua esperant que algú es posi en contacte amb ell per tramitar la prestació d’atur. 

Com el Marc, milers de persones que s’han quedat a l’atur o que han passat a un nou erto esperen que un funcionari del SEPE pugui atendre el seu expedient. L’aturada durant dies i les limitacions que encara arrossega el dispositiu informàtic, després de l’atac cibernètic detectat el 9 de març, ha provocat un repunt en l’embús que arrossegaven les oficines públiques d’ocupació. Les carpetes s’amunteguen a sobre de les taules de treball, amb els dispositius electrònics encara minvats.

En províncies com la de Barcelona aquesta saturació, sense arribar a l’extrem del primer estat d’alarma, és de les més notables. Segons fonts sindicals consultades, 20.000 prestacions estaven pendents d’atendre el dia que la direcció del SEPE va ordenar tancar tots els dispositius electrònics per minimitzar els danys del virus informàtic de tipus ‘ransomware’. I només per la via dels expedients col·lectius, un total de 2.829 persones, de 210 empreses diferents, han sigut afectades per un ero o un erto a Catalunya entre el 9 de març i el 22, segons dades facilitades pel Departament de Treball.

«Estem en procés de recuperació, el servei no està reestablert ni de bon tros. El formulari web està aturat. La gent que no té identitat electrònica pot enviar les seves presol·licituds, però nosaltres no podem accedir-hi per atendre-les. I el 90% del treball entra per presol·licitud», explica el director d’oficina i delegat sindical de la CGT Miguel Ángel García. És a dir, aquells ciutadans que aconsegueixin cita prèvia o que tinguin identitat digital sí que estan podent tramitar les seves prestacions, però el gruix dels demandants, no.

Notícies relacionades

«Encara estem resolent part del treball pendent dels dies que no es va poder operar», coincideix la delegada de CCOO Margarita Rico. Una altra de les seqüeles de l’atac cibernètic és que els treballadors del SEPE no poden operar des de casa, per precaució davant l’augment de l’exposició al virus. Cosa que implica menys possibilitat d’hores extres per tirar endavant els expedients pendents. «[Als empleats d’oficina] em costa feina donar-los tasques», explica García.

«Cap ciutadà tindrà retards en el pagament de les seves prestacions», es va comprometre fa uns dies al Congrés la ministra de Treball, Yolanda Díaz. Els sindicats no comparteixen aquest optimisme i alerten que en la nòmina d’aquest mes (que es paga abans del 10 d’abril) hi haurà gent que no cobrarà. Dues setmanes després de l’atac cibernètic, cap de les fonts consultades per a aquest reportatge es veu capaç de quantificar la incidència en el retard en la tramitació de prestacions. Des del Col·legi de Graduats Socials de Catalunya no els arriben queixes, de moment, d’una afectació generalitzada. I des de la Plataforma d’Afectats per Ertos assenyalen que fins a la primera setmana d’abril, quan es comencen a pagar les nòmines del mes anterior, no poden dimensionar els nous possibles retards. Mentrestant, el Marc continua mirant la pantalla del telèfon mòbil, esperant el missatge de text que li digui que la seva prestació ha sigut tramitada. 

Temes:

Ocupació Atur