AUTOMOCIÓ

Cupra rep llum verda per fabricar el Tavascan el 2024

  • Cupra confirma que el 2024 llançarà el Tavascan, un SUV cupè 100% elèctric, però que no es produirà a Martorell

  • Seat desenvoluparà una variació de la plataforma MEB per a cotxes elèctrics petits del Grup Volkswagen i produirà un urbà elèctric a Martorell a partir del 2025

Cupra rep llum verda per fabricar el Tavascan el 2024
3
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Wayne Griffiths, conseller delegat de Cupra i president de Seat, ha confirmat en la presentació del balanç econòmic anual de Seat que el Tavascan deixarà de ser un prototip per convertir-se en un cotxe més de la gamma de Cupra. Aquest vehicle es va presentar en forma de concepte al Saló de Frankfurt del 2019 com el primer cotxe elèctric de la marca abans que es conegués que l’elèctric Born no seria Seat, sinó Cupra. El nou tot camí elèctric arribarà el 2024 i no es produirà a la planta de Martorell.

El Tavascan, que porta per nom un dels pobles més emblemàtics del Pirineu, és un SUV cupè basat en la plataforma MEB del Grup Volkswagen que, en el moment de la seva presentació com a prototip, muntava una bateria de 77 kWh de capacitat per a una autonomia total de 450 quilòmetres. Els seus motors elèctrics, que li proporcionaven tracció total, oferien 306 CV de potència per accelerar de 0 a 100 en 6,5 segons.

En el moment de la presentació, el seu disseny va atreure totes les mirades, amb un frontal agressiu i afilat amb el logotip de Cupra il·luminat al para-xocs i la inscripció ‘Cupra’ entre els grups òptics posteriors, que afinen la firma lluminosa de la marca. Amb grans passos de roda, de perfil crida l’atenció el contrast entre la fluïdesa de la seva silueta i unes línies molt marcades que li aporten caràcter. Les llantes són de 22 polzades. A la part posterior, la lluneta, molt inclinada, queda a sobre d’uns grups òptics inèdits units per una franja il·luminada amb el logotip de cupra, també il·luminat en vermell al centre. El nom del model, en color coure típic de Cupra, arrodoneix el conjunt a la zona superior del seu difusor. A l’interior, una enorme pantalla de 13 polzades reclama tot el protagonisme en un espai gairebé minimalista, escudada d’un quadro d’instruments digital de 12,3 polzades.

Serà el segon cotxe elèctric de la marca espanyola després de l’arribada del Born, amb el qual compartirà la plataforma MEB del Grup Volkswagen, arquitectura que muntaran molts altres models elèctrics del consorci alemany dividits entre les altres marques. El Volkswagen ID. 3, l’ID.  4 o l’Skoda Enyaq.

Un elèctric per a Martorell

Griffiths també ha confirmat que el Grup Volkswagen ha adjudicat a Seat la missió de desenvolupar una variació de la plataforma MEB per a vehicles petits, de la mida de l’Ibiza i l’Arona, per a tot el consorci alemany, és a dir, que utilitzaran tant Seat com AudiVolkswagenSkoda i Cupra.

Aquest esquelet, a més, serà la base d’un vehicle urbà 100% elèctric de Seat que es produirà a Martorell a partir del 2025 i que es convertirà al primer vehicle totalment elèctric acoblat a la planta catalana, un encàrrec que l’ensenya espanyola esperava des que el juliol passat va anunciar la inversió de 5.000 milions d’euros per a 2025 per adaptar les seves instal·lacions a la producció de cotxes elèctrics. De fet, per aquell any, Seat espera començar a produir aquest vehicle urbà elèctric. Segons Griffiths, la seva ambició és arribar a produir «més de 500.000 cotxes elèctrics urbans a l’any a Martorell, també per al Grup Volkswagen». «Necessitems, però, un compromís clar per part de la Comissió Europea», ha afegit.

Griffiths ha recordat el paper històric de Seat en la indústria espanyola de l’automòbil i ha reivindicat la seva responsabilitat per «posar Espanya sobre rodes elèctriques». Per complir aquesta comesa, la firma catalana ha presentat el projecte Future Fast Forward, que contempla la creació d’un ecosistema de vehicles elèctrics, l’estimulació de la demanda i el desenvolupament d’infraestructures públiques de recàrrega. L’automobilística ha reclamat el suport d’institucions i ha nomenat algunes de les empreses que, al costat de Seat, participaran en el projecte, com Antolin, CaixaBank, Ficosa, Gestamp o Iberdrola, entre d’altres.

La Covid provoca pèrdues per valor de 194 milions

Notícies relacionades

Segons el balanç econòmic anual presentat per la marca, Seat va perdre 194 milions d’euros l’any passat per culpa de la Covid-19, que va perjudicar una ratxa de bons exercicis que va culminar el 2019 amb un benefici net de 346 milions d’euros. Segons la marca, aquests resultats eren els que s’esperaven després del pas del virus i la caiguda de vendes del 25,6%, fins a les 427.000 unitats, que va suposar una reducció dels ingressos del 21% fins als 8.784 milions d’euros. Cupra, per la seva part, va tancar un bon any amb un increment de les vendes de l’11%, fins a les 27.400 unitats.

El 2021, any per al qual arribaran les noves generacions de l’Ibiza i l’Arona, Seat s’ha marcat l’objectiu de tornar a la rendibilitat. «Volem augmentar les vendes i recuperar els nostres volums als nivells anteriors a la Covid. El 2021 el nostre objectiu financer és tornar a la rendibilitat», ha apuntat Griffiths.

Temes:

Seat