Només el 36%, obert

Aena assegura que el 60% dels inquilins accepten ja la quitació del 50% del lloguer

Grups amb establiments als aeroports pressionen per canviar els contractes de concessió

Es preveuen demandes milionàries per aconseguir una quitació dels costos pels efectes de la pandèmia

Aena assegura que el 60% dels inquilins accepten ja la quitació del 50% del lloguer
Es llegeix en minuts

Aena assegura que el 60% dels arrendataris han acceptat ja l’acord de rebaixa del 50% en el cost de lloguer dels espais als aeroports espanyols. A les terminals aèries tancades per falta de trànsit d’avions, el gestor aeroportuari ha suprimit el 100% el cost del lloguer d’espais. Malgrat aquestes mesures, bona part dels grups de distribució amb botigues als aeroports espanyols continuen pressionant per reduir el pagament de lloguers d’un any 2020 i 2021 en el qual el trànsit de passatgers es va desplomar. Com a conseqüència d’aquest conflicte, alguns inquilins recorreran als tribunals en demanda de quantitats milionàries. 

El gestor aeroportuari Aena assegura que el procés de negociació «ha acabat» i que la proposta de rebaixa de lloguer per als exercicis 2020 i 2021, «igualitària» per a tots els arrendataris, ja ha sigut acceptada pel 60% dels inquilins. Actualment, només està oberta el 36% de l’oferta comercial i de restauració. En el cas de l’Aeroport de Barcelona, amb la terminal 2 tancada per falta de trànsit aeri, només hi ha 14 botigues obertes d’un total de 84, i un total de 14 bars o restaurants d’un total de 49 establiments. 

Després de gairebé un any de negociació, la publicació del reial decret llei 35/2020, del 22 de desembre, de mesures urgents de suport al sector turístic, l’hostaleria i el comerç i en matèria tributària va donar carta de naturalesa a la proposta d’Aena per aplicar la reducció dels lloguers i va causar el bloqueig d’altres possibilitats. En principi cap de les parts ha proposat que l’entorn aeroportuari es regeixi per una normativa específica que permeti eludir el tancament d’establiments de més de 400 metres quadrats o eliminar la restricció d’horaris en bars i restaurants.

Costos de la pandèmia

Per a Aena «no és acceptable» la pretensió que sigui ella la que assumeixi els costos d’una pandèmia que ha afectat els comptes de totes les companyies i manté que «el descompte ofert permet flexibilitat per a les dues parts per superar la situació i afrontar el futur». «El que no és possible és que Aena assumeixi els costos de la pandèmia en la seva totalitat», van afegir les mateixes fonts. La quantia dels ajuts oferts per Aena per la rebaixa del 50% del cost de lloguers equival a entre 500 i 700 milions d’euros, segons càlculs preliminars de l’operador. Sobre el restabliment de la normalitat, en fonts d’Aena reconeixen que «no hi ha ningú que faci plans», tot i que els comptes que la companyia presenta aquesta setmana reflectiran l’impacte clar de la pandèmia en facturació i beneficis. 

Les empreses que disposen d’espais als aeroports no són petits comerços, sinó que majoritàriament es tracta de grans companyies participades moltes d’elles per fons d’inversió i accionistes que han mobilitzat tots els seus esforços per minimitzar l’impacte de la pandèmia en els comptes. Les concessions d’espai a les instal·lacions gestionades per Aena s’aconsegueixen per concursos i per terminis d’entre tres i cinc anys. Una de les firmes que no va renovar el contracte amb Aena l’any passat va ser la cadena Zara d’Inditex, per exemple. Però altres ensenyes amb contractes a més llarg termini s’han vist impactades de ple per la caiguda del trànsit de passatgers. 

Afectats

El litigi afecta unes 200 empreses que ocupen uns 12.000 treballadors i són les firmes més focalitzades en el negoci aeroportuari les que rebutgen la proposta. Són principalment les firmes de ‘duty free’ (Dufry), Àrees o SSP. Aena va proposar la rebaixa del 50% de l’arrendament fins al setembre del 2021 i l’exempció en els mesos de restriccions aèries (del 15 de març al 20 de juny). «Ens hem d’entendre», opinen a Aena, però reconeixen que en el dia d’avui donen finalitzats els intercanvis de propostes. 

Consens sindical

Hostaleria d’Espanya, Marques de Restauració (associació empresarial que representa els principals operadors de l’Hostaleria als Aeroports) i els sindicats majoritaris CCOO i UGT han unit forces per millorar l’oferta d’Aena. Asseguren que esperen canvis en la posició negociadora aquesta setmana, amb la presentació pública dels resultats del gestor aeroportuari. Segons una carta remesa al president del Govern, Pedro Sánchez, la plataforma conjunta assegura que «existeix un risc real per a la viabilitat de la majoria d’aquestes empreses a molt curt termini i, en conseqüència, perilla la continuïtat de més de 12.000 llocs de treball. En l’actualitat, a causa de la pandèmia, un 75% d’aquests llocs de treball estan en situació d’erto a causa de la minoració del 72% del trànsit de passatgers el 2020».

Insolvències

Aquest col·lectiu considera que existeix una «imminent situació d’insolvència» per a moltes de les empreses afectades que pot costar milers de llocs de treball. L’objectiu d’aquest col·lectiu és establir calcular les rendes sobre una base variable i una taxa d’esforç similar a la que van tenir el 2019, suprimint la rendes mínima anual garantida i que aquest model d’acord no tingui un límit temporal, per la impossibilitat de preveure quan es restabliran els nivells de trànsit de passatgers del 2019. 

Et pot interesar

La proposta

El mes de gener passat, Aena va enviar una comunicació imposant unes condicions que estableixen una reducció de les Rendes Mínimes Garantides clarament insuficient: 100% en el període de confinament estricte, 50% des del 22 de juny del 2020 fins al 8 de setembre del 2021, i el cobrament íntegre d’aquestes Rendes Mínimes Garantides a partir del 9 de setembre del 2021. Però el trànsit aeri no sembla que vagi a recuperar-se fins al 2024 en les previsions més optimistes. El col·lectiu d’inquilins afectats calcula que l’import de les rendes facturades en el període març-desembre pot arribar a ser fins a set vegades superior al nivell de les vendes d’aquell mateix període i en el cas d’acceptar-se les condicions seria més de tres vegades superior.