Malgrat haver-hi centenars d’empreses

La CNMC adverteix que la competència al mercat lliure domèstic és «limitada»

  • El regulador argumenta la seva postura en el desconeixement del consumidor «de reconèixer la millor opció»

  • Al sector elèctric es produeixen gairebé 3 milions de canvis anuals comparat amb les telecos, on voregen els 10 milions

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) considera que la competència al mercat lliure d’electricitat per als consumidors domèstics «és limitada». Així ho ha advertit aquest dijous la seva presidenta, Cani Fernández, durant la seva intervenció en una jornada energètica organitzada per IESE i Deloitte en què va assegurar que això es deu a «la dificultat del consumidor a l’hora de reconèixer quina és la millor opció».

A Espanya hi ha un mercat regulat, que es regeix pels preus a l’engròs de l’electricitat i en què hi ha les cinc principals companyies elèctriques (Iberdrola, Endesa, Naturgy, EDP i Viesgo); i un de lliure, en què hi ha centenars de companyies (324 a finals del 2019, segons l’últim informe de la CNMC) com poden ser Holaluz, Lucera, Podo o Otovo, a més de les filials d’aquests cinc grups, en què el consumidor paga un preu fix que acorda prèviament amb elles. No obstant, els comercialitzadors no tradicionals tenen una quota del 15% al mercat domèstic amb quotes individuals per empresa que no arriben ni a l’1%.

És a dir, malgrat haver-hi centenars d’elèctriques, el nombre de canvis que es produeix cada any per part dels consumidors domèstics és molt reduït. No arriba als 3 milions, mentre en altres sectors regulats, com el de les telecomunicacions, la portabilitat pot arribar al milió mensual en alguns períodes.

«Sense bona informació no tenim incentius per canviar de companyia», ha afirmat Fernández. Una lluita d’anys del regulador que, durant l’etapa del seu anterior president, José María Marín Quemada, va obligar els grans grups empresarials a canviar el nom de les seves filials per evitar crear confusió entre els seus clients i que, així, poguessin identificar clarament quina és la seva companyia i en quin mercat són (lliure o regulat). Segons l’últim Panel de Llars de la CNMC, que data del mes de juliol del 2020, un 45% de les llars no sap quin tipus de tarifa elèctrica té.

Per això, Fernández va recordar que la CNMC ofereix «dos instruments molt útils» per «facilitar-los l’accés a la informació de la forma més fàcil possible». Un d’aquests és una descripció de com entendre la factura que, segons ella, «de vegades no és gens fàcil»; i un altre, el comparador d’ofertes d’energia, que recull al voltant de 70 ofertes diferents. En aquest sentit, Fernández va assegurar que l’organisme treballa per incloure «ofertes dinàmiques» i també per crear una aplicació mòbil.

Notícies relacionades

D’altra banda, Fernández ha assegurat que en el segment de pimes i indústria sí que hi ha «bastanta competència». «Notem bastanta competència pels canvis i per la tendència decreixent en els marges que també observem», ha dit Fernández. En concret, les comercialitzadores independents arriben al 41% del mercat en el segment pime i el 35% en el de la indústria.

Fons verd

Fernández també ha defensat la creació del ‘fons verd’ per part de l’Executiu, que traslladarà els incentius de les renovables que recull la factura de la llum a les empreses energètiques, perquè tindrà un impacte en els preus dels consumidors industrials. Així, l’aplicació del fons el 2025 suposaria una reducció d’entre un 9% i un 11% a la factura elèctrica dels consumidors mitjans en baixa tensió, mentre que per als electrointensius es reduiria entre el 2 i el 5%. La factura de la resta de consumidors no electrointensius connectats en alta tensió augmentaria entre el 5 i 7%, va afegir al respecte. En el cas dels consumidors domèstics, segons va avançar al seu anunci el Govern, el descens seria del 13%.