Balanç després de la pandèmia

Un de cada cinc supermercats es va obrir en una zona rural

Els supermercats reivindiquen l’eficiència de la distribució alimentària a Espanya per l’elevada competència

Un de cada cinc supermercats es va obrir en una zona rural
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Una de cada cinc noves obertures de supermercats durant el 2020 es va produir en zones rurals. La patronal de supermercats Asedas, que agrupa Mercadona, DIA, les centrals de compra IFA i Euromadi i una desena d’ensenyes regionals, qualifica el món rural com «el gran protagonista del creixement» del sector l’any passat. Els estudis sobre el mercat de la distribució alimentària van destacar l’any passat la consolidació de les ensenyes locals i l’efecte balsàmic de disposar d’un sector molt més atomitzat que el d’altres països europeus. Un dels efectes de la pandèmia ha sigut limitar la mobilitat, per la qual cosa els supermercats de proximitat han sigut els grans beneficiats. Al contrari, la gran distribució o els centres comercials han patit més que la mitjana del mercat, tot i que la venda d’alimentació va pujar en general. Els tancaments de bars i restaurants han beneficiat el consum a la llar i, per tant, als supermercats. Les vendes a la grans superfícies a Catalunya, per exemple, van caure el 10,9% el 2020 en comparació al 2019 a causa de les restriccions per la Covid-19, segons l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat). Mentre es va produir una caiguda del 25,9% de les vendes de productes no alimentaris, les d’alimentació van augmentar un 8,3%, al mateix ritme que el 2019.

Per a la patronal Asedas, «l’àmplia capil·laritat del format del supermercat fa que, a Espanya, no hi hagi deserts alimentaris, ja que la distribució alimentària arriba fins i tot als municipis més petits, i contribueix a mantenir residents a les zones rurals». Segons les dades recollides per la consultora Retail Data, dels 1.250 supermercats inaugurats al llarg de l’exercici, el 19,3% es va concentrar en municipis de menys de 5.000 habitants. Les seves xifres reflecteixen que malgrat la pandèmia, el ritme d’obertures de supermercats es va mantenir, en un context marcat per l’augment de vendes en aquest tipus de botigues davant la caiguda registrada en l’hostaleria com a conseqüència de les restriccions imposades per la pandèmia.

La quota de mercat dels associats d’Asedas és superior a les zones rurals a la que presenten de mitjana a tot Espanya (a l’entorn del 75%), i arriba al 90% en el cas dels pobles de menys de 2.000 persones, el 85% a les localitats d’entre 2.000 i 5.000 habitants i el 82% als nuclis de fins a 10.000 habitants.

Baròmetre OSA d’AECOC

El 95,2% de les vegades que els consumidors espanyols van anar al supermercat durant el 2020 hi van trobar el producte que buscaven. Així ho indica el Baròmetre OSA, impulsat per l’associació multisectorial de fabricants i distribució AECOC en col·laboració amb Nielsen. Les dades mostren que, l’any més difícil per al sector a causa de l’impacte de la Covid-19, la disponibilitat de productes en els lineals espanyols tan sols va baixar 0,5 punts sobre el 95,7% registrat el 2019.

Una de les claus de l’eficiència del sector de la distribució espanyol, destaca Asedas, és que hi ha més de 100 cadenes d’alimentació amb més de 10 botigues, en la seva immensa majoria empreses familiars amb gran presència en àmbits regionals.

Notícies relacionades

Els responsables de la patronal Asedas incideixen en el fet que el model de supermercats de proximitat que impera a Espanya permet «arribar fins i tot als municipis més petits i contribueix a mantenir residents» en aquestes zones a través de la creació d’ocupació i la dotació de serveis. «El fet que moltes noves obertures corresponguin a marques franquiciadores i cooperatives és mostra del dinamisme d’un sector amb capacitat per crear ocupació i cooperació a l’emprenedoria a les zones on opera», han remarcat els directius d’Asedas, que també han recordat l’important pes que hi tenen els operadors regionals d’origen familiar.

«La distribució alimentària no només és essencial, sinó també un sector tractor de l’economia espanyola per la seva capacitat de crear ocupació i de fer-ho en zones que necessiten un impuls per retenir població. El model ajuda a crear i mantenir petites empreses d’autoserveis o supermercats», va destacar el director general, Ignacio García Magarzo.