Estudi d’Aliexpress

El 39% de les empreses vol vendre a l’estranger aquest any per primera vegada

El gegant asiàtic suposa més del 20% de les vendes per al 40% de les empreses espanyoles que exporten a la Xina.

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La pandèmia ha accelerat la internacionalització de les empreses i apunta que aquesta tendència s’aguditzarà el 2021. Segons un estudi coordinat pel gegant xinès del comerç electrònic Aliexpress, el 39% de les petites empreses espanyoles preveu exportar per primera vegada durant el 2021. Les raons principals per abordar el projecte exportador es reflecteixen en la necessitat d’aprofitar les oportunitats en mercats específics (57%) per mitigar l’impacte del coronavirus en el seu negoci (36%).

Però per a les petites i mitjanes empreses espanyoles l’exportació és un repte difícil d’assumir. El 26% de les empreses reconeixen que no saben com començar a exportar. La falta de recursos econòmics i de personal (21%) i el desconeixement de les tecnologies necessàries per exportar (18%) pavimenten un entorn que requereix socis per a aquesta expansió del negoci a l’estranger.

Europa continua sent el mercat principal en el qual pensen les petites empreses espanyoles que encara no exporten i que volen començar a fer-ho aquest any (44%), seguit de Sud-amèrica (33%) i Àsia (excepte la Xina), amb un 21%. Segons l’enquesta d’Aliexpress, dependent de la matriu Alibaba, el gegant asiàtic s’ha convertit en més del 20% de les vendes per a gairebé el 40% de les empreses espanyoles que exporten a la Xina. Així mateix, gairebé la meitat (44%) afirma que ho fa a través de ‘marketplaces’ digitals

Notícies relacionades

L’enquesta va ser realitzada per YouGov de manera ‘online’ entre el 22 d’octubre i el 2 de novembre del 2020 a 529 representants d’empreses espanyoles d’entre 2 i 49 treballadors. Respecte a les petites empreses que encara no exporten però que preveuen fer-ho el 2021, la Xina és un mercat objectiu per al 15%. El motiu principal pel qual volen vendre els seus productes a la Xina són les elevades perspectives de rendibilitat del mercat xinès (41%). Aquesta percepció de rendibilitat és més gran que la mitjana de la resta de països (33%). Aquestes empreses es troben amb altres barreres, entre les quals hi ha el fet que consideren que la seva empresa és massa petita (34%), el desconeixement de l’idioma (23%) i la creença que no hi ha gran demanda dels seus productes o serveis a la Xina (21%).

María Peña, consellera delegada de l’Icex, considera que «la Xina és una destinació prioritària per a les empreses espanyoles per la mida del mercat i la seva evolució en els últims anys. El comerç electrònic ha tingut un increment notable amb un volum de vendes a consumidor final que superarà el bilió d’euros el 2021».