Denúncia a Anticorrupció per buidament patrimonial de Trasmediterránea

Fa tres anys que un capità de la marina mercant retirat adverteix de suposades irregularitats en la fallida de la naviliera

  • El denunciant demana que s’investigui el traspàs de béns a una societat de nova creació mentre els deutes apressen la matriu
  • Entre els delictes relatats en la demanda hi figuren suposada fallida fraudulenta, insolvència punible i frau a Hisenda i la Seguretat Social
  • Dos vaixells de la companyia han sigut sotmesos a embargaments preventius com a garantia de deutes impagats
Denúncia a Anticorrupció per buidament patrimonial de Trasmediterránea
2
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

La Fiscalia Anticorrupció ha acusat recepció aquest dilluns al matí d’una demanda i investigació contra elpropietari de la naviliera Armas, Antonio Armas Curbelo, i diversos directius de Trasmediterránea, absorbida per l’anterior, per suposats delictes defallida fraudulenta, vulneració patrimonial, estafa, insolvència punible,falsedat en document públic i frau a Hisenda i la Seguretat Social, entre altres.

Ha interposat la denúncia el capità de la marina mercant retirat Rafael Roselló,que en el seu escrit presentat a la Fiscalia demana que s’investigui una suposada «venda fictícia» de la companyia de transport marítim per part d’Acciona, la seva anterior propietària, a la naviliera canària. L’escritdemana que «es procedeixi a l’embargament preventiu de tots els bénsde totes les societats i patrimoni personal» d’Armas Curbelo, i que es creï «una gestora per intervenir legalment la Companyia Trasmediterránea-Armas a fi d’avaluar la situació i portar a terme una auditoria, abans de permetre que sigui pastura d’altres naviliers per començar un nou episodi de fugida cap endavant ocultant els seus deutes.

Segons l’opinió del denunciant, Trasmediterránea ha sigut sotmesa a un buidament patrimonial «abans de demanar un rescat de 100 milions d’euros».Es refereix a informacions publicades sobre la creació, el juny passat, d’una societat paral·lela a la naviliera, amb el nom d’Armas Trasmediterránea Factoring, a la qual s’hauria traspassat la propietat de diversos actius, entre ells el vaixell “Ciudad de Palma”.

Aquest ferri va ser aturat per ordre judicial el passat 25 de novembre a la seva arribada al port de Barcelona, ja que era objecte d’un embargament preventiu a causa d’un deute de 700.000 euros que reclama una petita empresa d’instal·lacions de comunicacions i informàtica. Dues setmanes abans, va ser també sotmès a embargament preventiu el veterà ferri “J.J.” “Sister”, al port d’Almeria, també per deutes impagats.

Anys de denúncies

Anys de denúnciesEl denunciant, Rafael Roselló Cuervas-Mons, va operar en aigües canàries durant la major part de la seva carrera, i és fill d’un antic capità de vaixell que va treballar per a Trasmediterránea abans que fos privatitzada i adquirida, el 2002, per Acciona.

Previs a la denúncia presentada aquest divendres, Roselló ha enviat des de 2017escrits d’advertència sobre la situació financera de Trasmediterráneaa, entre d’altres, el ministre de Foment, els presidents de Ports de l’Estat i de la CNMC, i a dirigents de diversos partits polítics.

Notícies relacionades

El gener de 2018, el fiscal superior Jesús Caballero va reexpedir a la Fiscalia Anticorrupcióuna altra denúncia anterior de Roselló, en la qual advertia d’«un projecte de fallida a mitjà termini i buidament patrimonial». Fins al moment, el denunciant no ha rebut cap avís de l’inici d’investigacions del ministeri fiscal sobre els fets que denuncia.

A la companyia, tots els tripulants esperen l’arribada de la seva nòmina. Un avís intern els cita el pròxim dia 7 per cobrar, informen fonts de la naviliera.