generalitat

El Homrani relleva Ginesta com el seu segon al capdavant de Treball

Oriol Amorós, fins ara secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania assumeix el càrrec de secretari general del Departament

josep-ginesta

josep-ginesta

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

El conseller de Treball, Chakir el Homrani, ha cessat el que fins ara era el seu ‘número 2’, Josep Ginesta, en el càrrec de secretari general en el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. El successor de Ginesta serà Oriol Amorós, fins ara secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania. Així ho ha comunicat el Departament en una nota durant la nit d’aquest dilluns. El Homrani relleva així el que durant tota la legislatura havia sigut el seu segon i que ja ho va ser durant el mandat de l’anterior consellera Dolors Bassa. No és l’únic cessament anunciat per Treball i és que el fins ara secretari d’Afers Socials, Francesc Iglesies, serà rellevat per Marta Cassany, fins ara responsable de Treball a Tarragona.

El cessament de Ginesta es produeix una setmana després de la polèmica per la gestió dels 10.000 ajuts per als treballadors autònoms, en la qual els servidors de la Generalitat van col·lapsar. Si bé des de Treball es va defensar que la fallida es devia a un problema tècnic, competència de la Conselleria de Polítiques Digitals, finalment El Homrani ha optat per rellevar en el càrrec el seu ‘número dos’. Treball va ser criticat pel disseny dels ajuts, qualificats aquests d’excessivament genèrics i que això va promoure l’allau de sol·licituds. La decisió de cessar Ginesta s’ha pres després d’aquest episodi i no és una cosa que es medités des de fa mesos, segons han confirmat fonts coneixedores.

No és l’única polèmica que arrossega la Conselleria de Treball en les últimes setmanes i que, col·lateralment, provoca un xoc entre socis de Govern. Abans dels episodis dels ajuts per a autònoms, va ser el mateix conseller de Treball, Chakir el Homrani, qui va provocar un incendi amb unes declaracions en una entrevista en la qual va alertar de possibles multes a les empreses que no aplicaran el teletreball. La portaveu del Govern, Meritxell Budó, i el conseller d’Empresa, Ramon Tremosa, van contradir El Homrani i van rebutjar la possibilitat d’imposar sancions. Posteriorment i durant aquell mateix matí el llavors secretari general de Treball, Josep Ginesta, va matisar les declaracions d’El Homrani. 

El cessament de Ginesta i la promoció d’Amorós deixen en mans d’Enric Vinaixa, l’actual director de relacions laborals de la Conselleria, el pilotatge de les competències en matèria laboral. Fins ara Josep Ginesta havia sigut l’‘home fort’ d’El Homrani, el qual multiplicava la seva presència en les mediacions de més nivell que arribaven al Departament de Treball. Present en l’acord de Nissan, en les vagues del personal de terra d’Iberia de fa dos estius i en la majoria de negociacions en els eros de certa magnitud registrats en el número 148 del carrer de Sepúlveda, de Barcelona.

Renovació de la cúpula

Notícies relacionades

Cau Ginesta i cau també Francesc Iglesies. El Homrani també nomenarà en el Consell Executiu d’aquest dimarts Marta Cassany com la nova secretària d’Afers Socials i Famílies, i relleverà en el càrrec Francesc Iglesies, home fort a la Conselleria respecte a la gestió de la Renda Garantida. Cassany era fins ara la directora del Serveis Territorials de Treball, Afers Socials i Famílies a la província de Tarragona.

La gestió de les residències per a la tercera edat, competència d’Afers Socials, és l’altra gran polèmica que arrossega El Homrani en els seus gairebé dos anys al capdavant de la Conselleria. A l’inici de la pandèmia les competències en aquesta matèria les va desenvolupar Treball, tot i que posteriorment i després del caos de les primeres setmanes va ser la Conselleria de Salut qui se’n va fer càrrec. «Aquesta reestructuració té per objectiu reforçar amb noves perspectives les dues àrees clau del Departament –Afers socials i Treball– per als pròxims mesos, que estaran centrats en les conseqüències de la crisi social i laboral sobre la ciutadania», segons ha argumentat la Conselleria en la seva nota de premsa.