resultats

CaixaBank redueix els seus beneficis el 42,6% en el tercer trimestre

L'entitat ha fet provisions extraordinàries de 1.161 milions per anticipar-se als efectes de la Covid-19

zentauroepp47955991 caixabank190430103428

zentauroepp47955991 caixabank190430103428 / MIGUEL LORENZO

3
Es llegeix en minuts
Max JIménez Botías

El Grup CaixaBank va obtenir en els nou primers mesos de l’any un benefici atribuït de 726 milions d’euros, un 42,6% menys respecte al mateix període de l’exercici anterior, després de fer, durant aquests nou primers mesos, una provisió extraordinària de 1.161 milions d’euros i anticipar-se així a impactes futurs pels efectes econòmics de la Covid-19. Aquesta provisió s’ha mantingut pràcticament estable en el tercer trimestre (1.155 milions d’euros a tancament de juny) a l’haver-se aplicat la mateixa metodologia que en el tancament del trimestre anterior i mantingut la mateixa ponderació d’escenaris macroeconòmics actualitzats.

En l’evolució interanual també incideix el registre de 109 milions associats a prejubilacions en el primer trimestre del 2020. Així mateix, els resultats del 2019 van estar marcats per l’impacte de l’acord laboral (978 milions d’euros). Aquests resultats no inclouen el registre de la plusvàlua per la venda del 29% de Comercia que ascendeix a 420 milions d’euros a l’haver-se formalitzat al principi del quart trimestre del 2020.

L’entitat destaca que, malgrat la dificultat associada al context econòmic actual, els ingressos ‘core’ es mantenen pràcticament estables en l’any i se situen en els 6.158 milions d’euros (-0,7%), El marge d’interessos ascendeix a 3.647 milions, -2,0% respecte al mateix període del 2019, bàsicament, pel descens dels ingressos dels préstecs per una disminució del tipus d’interès aplicat, vinculat en part a l’increment de la concessió de crèdits ICO, a la reducció dels ingressos procedents del crèdit al consum i al descens de la corba de tipus. Això ha sigut parcialment compensat per un increment del volum.

Comissions estables

Els ingressos per comissions es mantenen estables respecte al mateix període de l’exercici anterior, els quals se situen en 1.905 milions. La disminució de l’activitat econòmica i l’impacte dels mercats han influït en l’evolució respecte al mateix trimestre de l’any anterior (-2,7%), si bé mostren una evolució positiva respecte al segon trimestre del 2020 (+4,9%).

Els ingressos derivats de l’activitat d’assegurances de vida risc se situen en 441 milions d’euros, amb un sòlid creixement del 8,5% respecte al mateix període del 2019 i del 6% en relació amb el trimestre anterior (+4,7% respecte al mateix trimestre de l’exercici anterior).

En l’evolució del marge brut (-5,3%) influeix, essencialment, la reducció del resultat d’operacions financeres i el resultat de participades. El resultat d’operacions financeres se situa en 182 milions d’euros (-36,3%). La seva evolució ve marcada, en part, per la major materialització de plusvàlues en actius de renda fixa a l’exercici anterior.

Efecte de les participades

Respecte als ingressos de la cartera de participades, els ingressos per dividends inclouen, en el segon trimestre, el dividend de Telefónica i el de BFA, per 50 i 40 milions d’euros, respectivament (104 milions i 46 milions el 2019). Els resultats d’entitats participades disminueixen un -36,4% pel registre de menors resultats atribuïts en el marc de l’actual entorn econòmic. 

Les despeses d’administració i amortització recurrents es redueixen un 3,1% després de la gestió de la base de costos. Les despeses de personal decreixen un 4,6%, materialitzant estalvis associats a l’acord laboral del 2019 i les prejubilacions del 2020, que compensen, entre d’altres, l’increment vegetatiu. Les despeses generals també disminueixen un 1,7% en l’any.

Més volum de negoci

El volum de negoci (crèdits més recursos) dels primers nou mesos de l’any ascendeix als 646.299 milions d’euros, la xifra més alta des de la creació de CaixaBank. El crèdit a la clientela brut arriba als 241.877 milions d’euros amb un creixement del +6,4% en l’any, com a conseqüència essencialment de l’augment del crèdit a empreses (17,6%).

Els recursos de clients ascendeixen a 404.422 milions d’euros a 30 de setembre del 2020 (+5,2% en l’any i +0,9% en el trimestre), impulsats pel fort creixement dels dipòsits a la vista (+12,6% i +2,0% l’any i en el trimestre, respectivament), en un context en el qual les famílies i les empreses han gestionat les seves necessitats de liquiditat.