AMAZON ARRASA

Les vendes del comerç segueixen baixant i sense esperances per al Nadal

Les botigues del centre de les ciutats demanen mesures de dinamització urgents per afrontar la campanya nadalenca

portal-1

portal-1

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El comerç minorista va registrar a Espanya un descens de les vendes del 2,1% el mes de setembre respecte al mateix mes del 2019. La situació segueix sota mínims, tot i que l’estadística de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) mostra també que la caiguda s’ha reduït en més de dos punts després de la caiguda que havien registrat l’agost (-4,7%).

En termes mensuals, el comerç minorista va notar els efectes dels rebrots al registrar un descens de la seva facturació respecte al mes d’agost del 0,3%, cosa que va posar fi a quatre mesos consecutius d’ascensos.

Malgrat mantenir-se l’interès estadístic de l’evolució dels preus minoristes de l’INE, el cert és que la mitjana difumina les evolucions dispars registrades a Espanya. En el cas de Catalunya, les vendes del comerç minorista van caure el 4,1%. I si es pregunta als comerços del centre de Barcelona, la caiguda respecte al mes de setembre de l’any passat estaria més a prop del 40% o 50% que de qualsevol altre percentatge. 

Impacte al centre

L’impacte de la pandèmia al centre de les ciutats, especialment de Barcelona, amenaça de modificar radicalment la seva aparença. Carrers desertos i l’amenaça d’increment de delinqüència. Fins i tot en els ambients més crítics amb el desmesurat auge del turisme dels últims anys creix la inquietud davant una ciutat incapaç de refer-se del cop pandèmic. Fins i tot en l’entorn de l’alcaldessa, Ada Colau, creix el temor que la ciutat perdi el sòlid entramat comercial dels últims anys i la degradació s’apoderi del centre. En canvi, en alguns barris sembla créixer una certa oferta de comerços de proximitat, especialment de moda i equipament per a la llar, per exemple, amb un futur encara per escriure’s però que contrasta amb l’ambient de crisi dels en altre temps zones nobles del comerç barceloní.

Necessitat de dinamització

Les vendes dels comerços que depenen del client de proximitat estan capejant millor la situació. En comptes de desplomar-se les vendes el 40% ho fan en un encara assumible 10%, segons estimacions de comerços del passeig de Gràcia. Fonts del sector comercial reconeixen que són necessàries mesures urgents per dinamitzar l’activitat comercial a Barcelona. Si fa unes setmanes existia una certa confiança en la campanya nadalenca, amb petició fins i tot d’inversions per a la campanya nadalenca per part de la Cambra de Comerç, les perspectives actualment conviden a oblidar aquesta possibilitat. Alguns estudis (Privalia) apunten, a més, que gairebé el 90% de les pròximes compres del Black Friday es faran a través d’internet. I per Nadal passarà el mateix. 

Amazon

En moments de pandèmia la compra per internet consolida la seva utilitat. El gran beneficiat està sent per exemple el gegant Amazon, capaç d’atraure la demanda cada vegada més. La multinacional nord-americana ja canalitza les vendes d’unes 9.000 empreses espanyoles, segons ha explicat la responsable d’Amazon a Espanya i Itàlia, Mariangela Marseglia, durant el 35 Congrés d’Aecoc celebrat a València. Segons Marseglia, el 90% de les vendes a Espanya es fan en botigues físiques i aquest percentatge tendirà a baixar. Malgrat això, opina que «no hi ha un conflicte entre comerç ‘online’ i les botigues físiques, que continuaran sent importants». Malgrat aquest missatge tranquil·litzador, el cert és que Amazon està concentrant cada vegada més les vendes en moltes línies de producte. Marseglia considera que «els consumidors han descobert que el comerç ‘online’ ofereix bons preus, conveniència, rapidesa i un ampli catàleg, per la qual cosa el futur passa per ser més multicanals que mai». 

El gegant Amazon és el major distribuïdor de productes de gran consum a Espanya per internet. Segons les dades de l’informe ‘E-Commerce a Gran Consum’, publicat per Aecoc hopperview i Netquest, Amazon és el líder del mercat ‘online’ en general en termes de valor gràcies al seu lideratge en la venda de begudes, productes de salut, drogueria i productes per a nadó. 

Queixa de Pimecomerç

Precisament aquesta setmana, la patronal Pimecomerç ha mostrat públicament la seva repulsa a una campanya iniciada per Amazon entre les escoles per vendre material amb un descompte especial del 2,5%. Per a la patronal «no és admissible que en la situació actual en què la major part del sector del comerç i la restauració estan patint grans pèrdues econòmiques, els centres educatius estan comunicant i promocionant, a través dels seus mitjans oficials, la campanya feta per Amazon». 

 

Notícies relacionades

Aquesta campanya té un efecte perniciós per al comerç local i de proximitat, menyspreant la contribució pública que aquest sector fa a l’economia i a la societat.  El comerç a Catalunya ocupa unes 375.000 persones a Catalunya, en uns 100.000 establiments. 

A nivell estatat, l’INE apunta que el comerç ‘online’ manté una alça del 28,7% respecte al setembre de l’any passat, tot i que va retrocedir el 9,2% respecte al mes d’agost, per les menors restriccions a la mobilitat dels ciutadans.