MEDI AMBIENT
El Port de Barcelona, primer port del món a reduir les emissions de carboni el 20% en cinc anys
La infraestructura aconsegueix el reconeixement sectorial pel seu compromís amb els ODS

mercconesa
El Port de Barcelona és el primer port del món que ha aconseguit reduir les emissions de carboni el 20% en cinc anys. Com a part d’una croada internacional estratègica, però vestida en ocasions d’un injust halo de màrqueting, la infraestructura catalana rep un reconeixement de més calat del que es podria pensar. En mals temps per a filantropies, qualsevol activitat empresarial a Europa està marcada pels objectius mediambientals coneguts com a ODS. La denominada estrella Lean & Green atorgada al Port de Barcelona premia el compromís de la presidenta del port, Mercè Conesa, que des del seu nomenament es va proposar fer de l’objectiu mediambiental l’eix de la gestió.
La consultora Ernst & Young ha sigut la responsable de certificar que el Port de Barcelona ha arribat a l’objectiu de reducció d’emissions a l’atmosfera, utilitzant com a indicador de referència l’empremta de carboni de la infraestructura i la consecució del pla d’acció establert conjuntament amb l’associació de fabricants i distribuïdors Aecoc.
Conesa ha destacat aquest dimarts un dels principals projectes del port de Barcelona en aquest àmbit, com és l’anomenat Power to Ship, que permetrà la connexió elèctrica dels barcos al moll eliminant les emissions dels motors auxiliars durant la seva estada al port o, també, l’aposta per la mobilitat elèctrica i la promoció del gas natural liquat (GNL) com a combustible alternatiu de transició per a barcos, camions i maquinària de terminal per reduir de manera significativa les emissions i lluitar contra el canvi climàtic.
A la pràctica, la implementació d’aquests plans té un impacte directe en les emissions contaminants del port en el seu entorn ciutadà, tot i que sense abandonar els objectius de rendibilitat de qualsevol inversió d’una infraestructura en què impacta de ple l’evolució de l’economia en general.
Dins del pla iniciat el 2016, la renovació de la flota pròpia de vehicles amb turismes i motocicletes 100% elèctriques ha permès la reducció d’emissions acumulades en 50 tones de CO2. La segona actuació consisteix en la modernització de l’enllumenat públic amb tecnologia LED i en l’estalvi d’emissions a causa de l’adquisició del 100% de l’energia amb certificació de procedència de fonts renovables, fet que suposa una reducció total de gairebé 5.000 tones de CO2 equivalents.
Lean & Green, present a 14 països i més de 600 empreses, és la plataforma europea més gran de col·laboració especialment dirigida a reduir les emissions associades a la cadena de subministrament. Es tracta d’una iniciativa internacional que treballa amb empreses de tots els sectors per reduir les seves emissions de gasos amb efecte d’hivernacle derivats de les activitats logístiques i aconseguir els objectius definits en la Convenció del Clima a París (COP21) d’emissions neutres de carboni per a l’any 2050.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida
- Unió Europea Espanya proposa blindar per llei que el cost de l’oficialitat del català corri al seu càrrec
- Acte a Barcelona Feijóo promet «més finançament» per a Catalunya si governa: «Sé que el necessita i el tindrà»
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça planeja un homenatge a Messi per inaugurar el Camp Nou acabat
- Atacs al Govern Les saunes del pare de Begoña Gómez, el «míssil de flotació» llançat des de les clavegueres per Villarejo contra Sánchez: «Això el mata»