retard a les sortides

Els creuers segueixen en dic sec

MSC anuncia l'anul·lació de tots els creuers del Carib fins al 31 d'octubre per la pandèmia i retarda la sortida de l''MSC Magnífica' fins al 26 de setembre

Les pèrdues del sector ascendeixen a 25.500 milions d'euros i es tem que les sortides se suspenguin fins a l'any que ve

zentauroepp47872945 cruceros190424182701

zentauroepp47872945 cruceros190424182701 / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La companyia de creuers MSC ha tornat a posposar la sortida de creuers per la pandèmia de coronavirus. La companyia, que s’havia mostrat fins ara com la més proactiva del sector en l’intent de tornada a la normalitat, ha hagut de rendir-se a la gravetat de la situació. Segons un comunicat en la seva pàgina web, «arran de l’emergència de salut global de la Covid-19, a MSC Cruceros hem decidit ampliar la suspensió de tots els nostres creuers fins al 31 d’octubre del 2020».  Malgrat que aquesta nota semblava indicar la paralització total de les seves activitats, el cert és que en aclariment posterior després de la publicació la companyia va assegurar que aquesta dràstica mesura es refereix a les operacions al Carib. Al Mediterrani s’ha decidit posposar la sortida d’un dels seus creuers prevista per al 29 d’agost fins al 26 de setembre. És un nou retard, que apunta que serà difícil restablir la normalitat fins a l’any que ve. 

Tot i que no es descarta que barcos de MSC i Costa Cruceros intentin alguna sortida abans de final d’any, el cert és que les temptatives de normalitat han sigut un fracàs i amb riscos inassumibles de les companyies i els clients. La majoria de les grans embarcacions es mantenen fora de servei, atracades en ports de tot el món, i és poc probable que tornin a navegar fins al 2021, segons la majoria dels experts. El ‘MSC Grandiosa’ fa 10 dies que navega pel Mediterrani en un intent de tornar la normalitat a un sector en situació complexa. En les actuals circumstàncies, qualsevol viatge en creuer es transforma en anàlisi de sang, controls diaris de temperatura, desinfecció de mans, mascareta i distanciament social. El contrari de l’essència aquest tipus de viatges, en els quals la relació interpersonal és fonamental.

Alguns barcos, com l’‘Scarlet Lady Virgin Voyages’, de Richard Branson, ni tan sols han tingut el seu viatge inaugural. L’era dels gegants del mar, embarcacions amb totes les comoditats i luxes, s’enfronta a la pitjor crisi de la seva història. Sobren els barcos i falten els viatgers. El fantasma de la reconversió està cada vegada més a prop. 

El juny passat, el gegant de creuers Carnival Corporation va anunciar plans per retirar almenys sis creuers de la seva flota. La companyia va registrar unes pèrdues de 4.400 milions de dòlars en el segon trimestre del 2020. L’operador britànic Cruise and Maritime Voyages va entrar en fallida al juny, amb el futur incert de la seva flota. Holland America també va anunciar plans per desfer-se de quatre dels seus 14 barcos: ‘Amsterdam’, ‘Maasdam’, ‘Rotterdam’ i ‘Veendam’. A sobre el creuer s’ha convertit en el paradigma de l’error mediambiental, focus de contaminació i de falta de sostenibilitat, un exemple del turisme insostenible. 

Pèrdues

El sector dels creuers a Europa representa un volum de negocis de 14.500 milions d’euros a l’any i prop de 53.000 llocs de treball, segons l’Associació Internacional de les Companyies de Creuers (CLIA), que estima en prop de 25.500 milions d’euros les pèrdues generades a Europa a causa de la interrupció dels creuers.

Notícies relacionades

La indústria de creuers s’ha vist perjudicada per la crisi econòmica derivada de la crisi sanitària, però també per les crítiques sobre la seva gestió de l’epidèmia a bord dels barcos en el moment dels primers casos. La criticada indústria dels creuers no està en condicions d’assumir el risc de pagament d’indemnitzacions en el cas d’un contagi massiu en algun dels seus barcos. 

Segons dades de la Universitat Johns Hopkins dels Estats Units, subministrades per la CLIA, fins a principis d’estiu s’havien registrat 3.047 casos de coronavirus en creuers a tot el món, amb 73 morts. Ni amb mesures d’esponjament i reducció de passatge es pot solucionar l’assumpte. Els espais parcialment tancats com els creuers comporten un risc de contagi més alt, tot i que les mesures de seguretat intentin minimitzar les possibilitats. 

Temes:

Creuers