AGRICULTURA

Els oliverers confien que la mala collita a l'estranger beneficiï Espanya

La Unió de Petits Agricultors espera que la meitat de la producció a nivell mundial provingui d'Espanya

Camp 8 Plantació d’oliveres a la regió italiana d’Úmbria, una de les principals zones productores del país.

Camp 8 Plantació d’oliveres a la regió italiana d’Úmbria, una de les principals zones productores del país. / 123RF

1
Es llegeix en minuts

La Unió de Petits Agricultors i Ramaders (UPA) preveu que la campanya oliverera d’aquest any assoleixi les 1,5 tones, una mica més del 50% del total de la producció mundial. L’organització confia que la mala collita a Itàlia i Grècia (els següents països europeus en volum de producció després d’Espanya), com als països de l’arc Mediterrani, beneficiï la venda de la producció a Espanya. Malgrat això, UPA adverteix que si es produeix un final d’estiu molt sec aquestes estimacions de producció es veurien reduïdes. El responsable nacional d’Olivar d’UPA, Cristóbal Cano, va opinar que «caldrà veure com acaba l’estiu i comença la tardor per saber exactament com serà la campanya». En l’organització creuen que és possible assegurar que, fins i tot si les condicions climatològiques venidores fossin excepcionals bones, «ens trobem davant una campanya que difícilment superarà els 1,5 milions de tones».

Un altre escenari possible és el de la prolongació de les altes temperatures durant el mes d’agost i de setembre combinat amb un inici de la tardor seca. «En aquest cas, els arbres començaran a notar un gran estrès i la collita total es podria reduir fins a 1,4 milions de tones», ha estimat Cristóbal Cano.

Notícies relacionades

Quant a la situació a la resta de països productors, l’organització ha analitzat les dades proporcionades pel Departament d’Agricultura dels Estats Units (USDA), del qual ha pogut extreure que els països del Mediterrani, principalment Tunis, reduiran extremadament les seves exportacions la pròxima campanya. Per tant, l’oli d’oliva espanyol serà, de nou, el que coparà els mercats internacionals, amb previsibles reduccions d’estocs gràcies a unes estimacions d’augment del consum mundial.

«Només falta saber si aquesta situació de domini dels nostres olis s’acompanyarà d’un repartiment just del valor del producte al llarg de la cadena o si, de nou, el sector productor pateix preus de ruïna», han conclòs des d’UPA. Sobre la campanya 2019-2020, a la qual encara falten dos mesos per acabar, UPA ha afirmat que la comercialització total tornarà a ser record, per sobre d’1,6 milions de tones, deixant que l’estoc final «difícilment» arribi a les 400.000 tones. «Els preus, en origen enfonsats, i l’aposta de les grans envasadores espanyoles per l’oli de tercers països seran les característiques negatives del balanç final de la campanya oleícola», ha sentenciat Cano.

Temes:

Agricultura